• Hengitystie-infektiota sairastaville sekä COVID-riskiryhmäläisille suositellaan maskin käyttöä sosiaali- ja terveydenhuollon tiloissa Read more
Etusivu » Artikkelit » Yleinen » Tuula Ihalainen

Tuula Ihalainen

Tuula Ihalainen toimii henkilöstön äänenä johtoryhmän pöydässä: “Onnistuminen vaatii kaikkien yhdessä tekemistä!”​
Hymyilevä vaaleahiuksinen silmälaseissa oleva vanhempi nainen päällään musta neule

Etelä-Karjalan hyvinvointialueen yli viisituhatpäistä henkilöstöä edustaa johtoryhmässä Tuula Ihalainen. Hän on siis henkilöstön silminä, korvina ja suuna johtoryhmän pöydässä. Päivätyönään hän on Tehyn pääluottamusmies Etelä-Karjalan hyvinvointialueen ammattiosasto 450:ssa, jossa on yli 2.000 jäsentä. Hyvinvointialueen johtoryhmän sekä vastuu- ja tulosalueiden johtoryhmien paikat on jaettu henkilöstöjärjestöjen kesken, mutta kuten sanottua, Tuula edustaa johtoryhmässä koko henkilöstöä.

Johtoryhmästä tieto ja viestit välittyvät Tuulan kautta muille henkilöstön edustajille, luottamusmiehille ja työsuojeluvaltuutetuille. Samoin myös johtoryhmän suuntaan.

Lappeenrantalainen Tuula valmistui vuonna 1980 apuhoitajaksi Helsingissä ja tuli takaisin Lappeenrantaan terveyskeskusavustajaksi. Väliaikaisen Armilan call center -työpaikan jälkeen hän sai vakituisen paikan Joutsenon vuodeosastolta. Valmistuttuaan 2006 sairaanhoitajaksi hän sai sairaanhoitajasijaisuuden Tehosassa. Tuulan mielessä tämä työpaikka on edelleen parhain, sillä kuuden sairaanhoitajan työyksikkö esimiehensä johdolla toimi hienosti yhteen, aika siellä oli opettavaista ja antoi itsenäisen työskentelyn kautta tilaa kasvaa ammattilaiseksi. Tehosa-terminä tarkoittaa tehostettua kotisairaanhoitopalvelua, ja se on vaihtoehto sairaalassa annettavalle vuodeosastohoidolle, mikäli asiakkaan sairaus mahdollistaa turvallisen hoidon kotioloissa. Vuonna 2009 Tuula siirtyi Iso Apu -neuvontapisteen palveluohjaajan virkaan ja opiskeli myös terveydenhoitajaksi. Pitkän yli 40-vuotisen työuran aikana Tuula on todella nähnyt hoitotyön kehittymisen kaaren. Pääluottamusmieheksi hänet valittiin vuonna 2014.

Miten työ hyvinvointialueella on käynnistynyt henkilöstön edustajan silmin?

–Hyvin on käynnistynyt. Jo hyvinvointialueen valmistelun aikana henkilöstöjärjestöjen edustajat otettiin hyvin mukaan ja henkilöstöllä oli mahdollisuus vaikuttaa kyselyiden, työpajojen ja infojen kautta. Tiedottaminen mitä tapahtuu missäkin vaiheessa oli hyvää ja selkeää. Uudessa johtoryhmässä työskentely on ollut innostavaa ja eteenpäin katsovaa. Sally ja muu johto on tuonut tekemisen meininkiä, toteaa Tuula.

–Oli hyvä, että vuodenvaihteessa päästiin jatkamaan suoraan eteenpäin, koska meillä integraatio sote-palveluissa oli jo tehty Eksoten aikana. Tekemistä on kuitenkin vielä paljon. – Normaali arki ei sinänsä ole muuttunut eikä muutos ole niin iso kuin useimmilla muilla uusilla hyvinvointialueilla.

Entäs, millaista viestiä olet saanut henkilökunnalta?

– On suuri etu, että hyvinvointialuejohtaja Sally on helposti lähestyttävä henkilö, hänen kanssaan on helppo ottaa asioita puheeksi. Henkilöstö odottaa oman työnsä arvostusta ja kunnioitusta.

Erityisesti professiojohtajien työlle on kovat odotukset. Esimerkiksi hoitotyönjohtajaa on odotettu, sillä Eksoten aikana hoitotyö jäi muun työn jalkoihin. Pitää kuitenkin muistaa, että mikään ei tapahdu hetkessä, vaikka odotukset ovat korkealla uusien johtajien aloittaessa, viestittää Tuula.

–Tulevalta odotan henkilöstön osalta veto- ja pitovoimaan toimenpiteitä. Työvoiman saanti on turvattava, sillä henkilökuntaa on lähtenyt alalta pois. Laajan päivystyksen sairaalan pysyminen alueella on tärkeää, koska tämä tuo työpaikkoja ja ylläpitää palvelutasoa. Hyvinvointialue on valtakunnallisesti aika pieni, mutta maantieteellisesti laaja. Toiveena on säilyttää monimuotoisesti palveluja mahdollisimman laajalla alueella ja useissa kunnissa, sanoo Tuula.

Strategia on Tuulankin mielestä hyvä ja realistinen: –Strategiaan on helppo sitoutua. Arvot, mie turvaan, mie uskallan, mie vastaan ja mie välitän, ovat työarjessa kokoajan läsnä. Nyt kannattaa jättää menneet menneiksi ja suunnata katse kohti tulevaa hyvien arvojen kannattelemana. Henkilöstöön panostaminen on yksi kolmesta strategian kärjestä. Tätä strategiaa toteuttamalla päästään hyvään lopputulokseen, kiittelee Tuula.

–Hyvinvointialue on tuhannen taalan paikka tehdä yhdessä hyvää. Onnistuminen vaatii kaikkien yhdessä tekemistä!

Kiitos Tuulalle keskustelusta ja toivotamme hänelle menestystä ja hyvää jatkoa henkilöstön edustajana toimiseen johtoryhmässä!

Customer service