Kysymykset on koottu sivun alareunassa olevaan Usein kysytyt kysymykset osioon.
Etelä-Karjalan hyvinvointialueen (Ekhva) laskutuksen standardipalvelut hoitaa Meidän IT ja talous Oy. Laskuihin liittyvät kyselyt ja tiedustelut palvelupuhelin 013 339 0750.
Asiakasmaksujen maksaminen
Huomioithan, että käytät laskulla olevaa tilinumeroa ja maksuviitettä maksaessasi laskua. Laskun viitenumero on laskussa eräpäivän ja maksettavan summan yläpuolella. Laskussa on ilmoitettu viitenumero, jota tulee käyttää, sillä ilman viitenumeroa tehty maksusuoritus ei kohdistu oikeaan laskuun.
Erääntyneet maksut
Maksamattomat laskut siirretään perintätoimiston (Intrum Oy) perittäväksi. Erääntyneestä laskusta peritään huomautusmaksu ja korkolain mukainen viivästyskorko. Asiakasmaksut ovat ulosottokelpoisia ilman tuomiota ja päätöstä. Intrum Oy:n kautta tulleet huomautuslaskut tulee maksaa laskulla olevalla viitenumerolla Intrum Oy:n pankkitilille viivästyskorkoineen ja perintäkuluineen.
Vain sosiaalihuollon maksuja ja tulosidonnaisia terveydenhuollon maksuja (asiakasmaksulaki 11 § 1 mom.) voidaan alentaa tai jättää perimättä 1.1.2022 lähtien.
Etelä-Karjalan hyvinvointialueen aluevaltuusto on 10.12.2024 (§ 86) hyväksynyt Asiakasmaksut 2025 -hinnaston, jossa on todettu käytössä olevat periaatteet. Hyväksyttyjen periaatteiden mukaisesti Etelä-Karjalan hyvinvointialueella sosiaalihuollon palveluista määrätty maksu ja terveydenhuollon palveluista henkilön maksukyvyn mukaan määrätty maksu on jätettävä perimättä tai sitä on alennettava siltä osin kuin maksun periminen vaarantaa henkilön tai perheen toimeentulon edellytyksiä tai henkilön lakisääteisen elatusvelvollisuuden toteutumista. Muita asiakasmaksuja ei alenneta eikä jätetä perimättä.
Tämä tarkoittaa, että tasasuuruiset terveydenhuollon asiakasmaksut (esim. hyvinvointiasemien käyntimaksut, suun terveydenhuollon maksut, poliklinikkakäynnit sekä lyhytaikainen vuodeosastohoito) eivät määräydy potilaan maksukyvyn mukaan, vaan ne peritään Etelä-Karjalan hyvinvointialueen aluevaltuuston 30.1.2024 (§ 4) vahvistaman asiakasmaksuhinnaston mukaisesti.
Maksuvaikeuksissa olevaa asiakasta neuvotaan tasasuuruisten terveydenhuollon asiakasmaksujen osalta sopimaan laskulle joko lisämaksuaikaa tai tekemään maksusuunnitelman laskun maksamisesta ottamalla yhteyttä Ekhvan laskutusta hoitavaan Meitaan puh. 013 339 0750, arkisin klo 9.00–15.00.
Korotetut maksut
Kiireellistä hoitoa tarvitsevien, sopimuksettomista maista tulevien potilaiden hoidosta peritään hinnaston mukainen hinta 10 %:lla korotettuna, ellei muuta sopimusta ole tehty. Tehohoidosta peritään em. potilailta todellisten kustannusten mukainen hinta + 10% (hoitopäivän hinta hoidon vaativuuden mukaan sekä mahdolliset veri- tms. valmisteet ja leikkaussalitoimenpiteet).
Virhe laskutuksessa ja laskua koskeva oikaisuvaatimus
Laskun oikeellisuuden voi varmistaa ottamalla yhteyttä suoraan yksikköön (esim. poliklinikka, hyvinvointiasema) tai Meitaan puhelimitse puh. 0133390750 tai sähköpostilla [email protected]
Laskuun tyytymätön voi myös tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Etelä-Karjalan hyvinvointialueen asiakasmaksuasiantuntija käsittelee ja päättää kaikki oikaisuvaatimukset. Selvät virheet laskutuksessa voidaan korjata heti palveluyksikössä. Laskun eräpäivää siirretään automaattisesti oikaisuvaatimuksen käsittelyn ajaksi.
Oikaisuvaatimus on tehtävä 30 päivän kuluessa laskun tiedoksisaannista. Oikaisuvaatimus on toimitettava Ekhvan kirjaamoon viimeistään oikaisuvaatimusajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä klo 15.
Oikaisuvaatimuksesta on käytävä ilmi; lasku, johon haetaan muutosta, vaatimukset perusteluineen, muutoksenhakijan nimi, kotikunta, postiosoite, puhelinnumero ja sähköpostiosoite, jos päätös voidaan antaa tiedoksi sähköisesti. Oikaisuvaatimusta ei voi tehdä laskusta, joka perustuu päätökseen, jossa maksu on määritelty asiakkaan maksukyvyn mukaan. Myöhästyneet oikaisuvaatimukset jätetään tutkimatta.
Asiakasmaksun alentaminen tai perimättä jättäminen
Asiakasmaksun alentamista ja maksun perimättä jättämistä voi hakea ensisijaisesti hakemalla alentamista lomakkeella tai toimittamalla vapaamuotoisen hakemuksen Etelä-Karjalan hyvinvointialueen kirjaamoon. Lomake täyttöohjeineen löytyy alla olevasta linkistä. Huomioithan, että vapaamuotoisessa hakemuksessa tulee ilmoittaa samat tiedot kuin lomakkeessa.
Maksun alentaminen ja perimättä jättäminen koskee vain sosiaalihuollon palveluista määrättyjä laskuja ja terveydenhuollon palveluista henkilön maksukyvyn mukaan määrättyjä maksuja. Muita maksuja ei alenneta eikä jätetä perimättä.
Hakemuksen liitteeksi vaaditaan viimeisin esitäytetty veroilmoitus, vahvistettu verotuspäätös tuloverosta, tulotiedot, kuitit, tositteet ja pankin tiliotteet kaikista tileistä kolmelta (3) kuukaudelta sekä mahdollinen Kelan säännöllinen perustoimeentulotukipäätös tulee esittää maksualennusta haettaessa. Tiliotteita ei edellytetä, jos asiakkaalle on myönnetty Kelan säännöllinen perustoimeentulotukipäätös. Viranhaltijalla on oikeus tarkistaa asiakkaan tulotiedot verottajalta, tulorekisteristä ja Kelasta.
Ilmoitathan aina palvelun nimen tai laskun numeron, jota hakemus koskee. Kerro myös mistä alkaen haet muutosta.
Tuloperusteisesta asiakasmaksupäätöksestä lisätietoja antaa asiakasmaksupäätöksen tehnyt henkilö.
Asiakasmaksun alentamista ja maksun perimättä jättämistä voi hakea myös toimittamalla vapaamuotoisen hakemuksen Etelä-Karjalan hyvinvointialueen kirjaamoon. Katso tarkemmin kohta 43. sivulta 23 Etelä-Karjalan hyvinvointialueen asiakasmaksut / Asiakasmaksujen alentamisperusteet – linkki Asiakasmaksut Ekhva 2024-hinnastoon löytyy tämän sivun alusta.
Kalenterivuoden aikana asiakkaalle aiheutuville asiakasmaksukustannuksille on säädetty maksukatto, joka on 1.1.2024 lukien 762 euroa.
Maksukattokertymän seuranta ja vapaakorttien myöntäminen Ekhvalla:
Palvelunkäyttäjän tulee itse seurata maksuja ja osoittaa maksukaton ylittyminen.
Potilastietojärjestelmä huomioi Ekhvan osalta maksukertymää ja muuttaa laskutusperusteet maksukaton täyttyessä.
Ekhvan ulkopuolisista maksuista tulee toimittaa laskukopiot ja maksukuitit Ekhvan kirjaamoon tai asiakasmaksupisteeseen, jolloin ne lisätään asiakkaan maksukattokertymään.
Maksukattoa laskettaessa otetaan huomioon myös perheen alle 18-vuotiaiden lasten käyttämistä palveluista perittävät maksut, jotka lasketaan yhteen hänen huoltajansa maksujen kanssa huoltajien valinnan mukaan toisen vanhemman maksukertymää laskettaessa.
Tietoja Ekhvan maksuista luovutetaan ulkopuolisille toimintayksiköille vain palvelun käyttäjän suostumuksella.
Ekhvan ulkopuolella myönnetty vapaakortti tulee esittää asioitaessa Ekhvan toimintayksiköissä.
Vapaakortti myönnetään hakemuksesta. Hakemuslomake on saatavana Ekhvan nettisivuilta ja Ekhvan toimipisteistä. Hakemuksen voi hoitaa myös Ekhvan sähköisen asiointipalvelun kautta (eAsiointi):
Kirjaudu eAsiointiin kun haluat täyttää vapaakortti-hakemuksen tai ilmoittaa toisen hyvinvointialueen laskuja. Esimerkiksi jos sinulla on ollut hoitoja HUS:ssa, KYS:ssä tai jonkin muun hyvinvointialueen yksikössä ja haluat että laskusi huomioitavaksi maksukatossa.
Valitse ”Aloita asiointi” ylälaidan valikosta.
Valitse ”Hakemukset”
Valitse Asiakasmaksujen vapaakorttihakemus tai Maksukattokertymien ilmoitus ja liitteet
Valitse Täytä lomake ja etene kysymysten mukaisesti
Muista liittää laskukopiot ja maksukuitit liitteeksi
Lähtökohtaisesti tietojen saaminen on maksutonta. Julkisuuslain 34 §:n mukaan maksuja voidaan periä tiedon esille hakemisesta ja asiakirjojen kopioinnista ja tulostamisesta. Maksut eivät saa vaarantaa julkisuusperiaatteen toteutumista, joten niiden on oltava kohtuullisia ja vastata enintään tiedon antamisesta viranomaiselle aiheutuvien kustannusten määrää.
Usein kysytyt kysymykset asiakasmaksuihin liittyen
Käytä laskulla olevaa tilinumeroa ja maksuviitettä maksaessasi laskua. Laskun viitenumero on laskussa eräpäivän ja maksettavan summan yläpuolella. Laskussa on ilmoitettu viitenumero, jota tulee käyttää, sillä ilman viitenumeroa tehty maksusuoritus ei kohdistu oikeaan laskuun.
Maksamattomat laskut siirretään perintätoimiston (Intrum Oy) perittäväksi. Erääntyneestä laskusta peritään huomautusmaksu ja korkolain mukainen viivästyskorko. Asiakasmaksut ovat ulosottokelpoisia ilman tuomiota ja päätöstä. Intrum Oy:n kautta tulleet huomautuslaskut tulee maksaa laskulla olevalla viitenumerolla Intrum Oy:n pankkitilille viivästyskorkoineen ja perintäkuluineen.
Suurimmat muutokset asiakasmaksuihin aluevaltuuston 30.1.2024 (§ 4) päätöksen mukaisesti olivat:
Toimintakyky- ja hoivapalveluiden (ikääntyneiden) lyhytaikainen ympärivuorokautinen palveluasuminen sekä vammaispalveluiden lyhytaikainen asumispalvelu asiakasmaksun tarkistettu hinta 39,60 €/ hoitopäivä
Muistikoordinaattorien käyntimaksu 13,40 € ja vastaanottomaksu 12,80 €
Kotisairaalan käyntimaku 13,40 €
Lisäksi korjauksia/lisäyksiä:
lapsiperheiden säännöllisen kotipalvelun asiakasmaksu määräytyy samoin perustein kuin jatkuva ja säännöllinen kotona annettava palvelu.
tukipalvelut omaisyhteyden hinta→ täsmennys jaksoon mitä koskee (kk)
vammaispalvelut ylläpitomaksu 55 €/kk→ täsmennetty alle kuukauden pituisen jakson laskutusperusteeksi läsnäolopäivät
vammaispalvelut pitkäaikainen asumispalvelu- >ateriamaksuihin täydennetty päivällisen ja iltapalan hinta
sairaankuljetus→ vuosiomavastuun täytyttyä Kela palauttaa automaattisesti maksun, jos vuosiomavastuu täyttynyt ja matkasta peritty maksu
Voit itse määrittää laskun vastaanottamistavan. Sähköisen laskun vastaanottotapa voi olla e-lasku, suoramaksu tai OmaPosti. Mikäli et ole valinnut sähköistä vastaanottotapaa, saat laskun paperisena.
Hyvinvointialueen laskut kannattaa tilata omassa verkkopankissa e-laskuna. Laskujen lähettäjäksi valitaan Etelä-Karjalan hyvinvointialue. Apua e-laskun käyttöönottoon saat omasta pankistasi.
Suoramaksusopimuksen voit tehdä pankissa. Voit vastaanottaa laskuja myös OmaPostiin. Asetuksista kannattaa valita, että laskut tulevat vain sähköisesti. Näin vähennät kotiin kertyvän paperin määrää. Laskut voi myös maksaa suoraan OmaPostissa.
Miten hoitovuorokausi määritellään? Kuinka monta tuntia asiakkaan tulee olla poliklinikalla tai osastolla, että häneltä veloitetaan kokonainen vuorokausimaksu?
Poliklinikkamaksu on käynti eli kun vastaanotto alkaa niin maksu muodostuu. Sama osastolla, kun on kirjattu sisään. Esimerkiksi jos käynti alkaisi klo 23.30, vuorokauden viimeiseltä puolelta tunnilta menisi yksi hoitopäivämaksu.
Yleisesti tarkastellen perusterveydenhuollossa hoitajakäynnit ovat maksuttomia, samoin mielenterveyspalvelut.
Soittoaika lääkärille maksaa 23,00€ (päivitetty 22.1.2024). Kun lääkärikäyntejä on kolme (3 ) täynnä, ei maksua enää veloiteta.
Maksaako asiakas ensin poliklinikkamaksun ja sen lisäksi osastomaksun ensimmäisestä vuorokaudesta eteenpäin vai sisältääkö osastomaksu myös saman päivän aikana toteutuneen poliklinikkamaksun?
Jos asiakas siirretään osastolle välittömästi poliklinikalla suoritetun tutkimuksen jälkeen, poliklinikkamaksua ei peritä, vaan ainoastaan osaston hoitopäivämaksu.
Esimerkkinä hampaan paikkaus, jossa paikka irtoaa hampaasta muutaman viikon sisällä. Onko asiakas oikeutettu tällaisessa tilanteessa ilmaiseen korjaukseen vai joutuuko hän maksamaan käynti- ja toimenpidemaksun uudelleen?
Asiakas voi tehdä muistutuksen Etelä-Karjalan hyvinvointialueen kirjaamoon. Yksikkö ratkaisee maksaako/korvaako.
Laskun loppusumman ollessa alle 100€, on laskun eräpäivää tapauskohtaisesti mahdollisuus siirtää yhden kerran maksimissaan yhdellä kuukaudella.
Laskun loppusumman ollessa 100-500€, on laskun eräpäivää mahdollisuus siirtää yhden kerran maksimissaan kolmella (3) kuukaudella. Asiakkaan kanssa voidaan tehdä maksusuunnitelma laskun maksamisesta useammassa erässä.
Laskun eräpäivän siirtämisestä asiakkaan tulee olla yhteydessä laskuttajaan laskulla olevaan puhelinnumeroon. Eräpäivän jälkeen avoimena olevat laskut siirtyvät perintätoimistolle.
Jos asiakas palaa saman vaivan vuoksi, niin häneltä laskutetaan tässä tapauksessa vain yksi maksu.
Mikäli asiakas asioi vain Etelä-Karjalan hyvinvointialueella niin hän ei tarvitse vapaakorttia. Mutta jos hän tarvitsee sen muualla asioidessaan niin hän saa sen, kun toimittaa maksetut laskut/kuitit laskuista käteiskassapisteeseen ja täyttää hakemuksen. Maksukattoseuranta ja vapaakortti ovat asiakkaan vastuulla. Laskulla on kyllä maininta siitä, mikä kerryttää maksukattoa ja onko maksukatto täyttynyt. Asiakasmaksujen vapaakorttihakemus löytyy Ekhvan verkkosivuilta.
Peru tai vaihda vastaanottoaika tarvittaessa.
Maksu käyttämättä jätetystä peruuttamattomasta ajasta on 56,70 €/krt. Maksu peritään myös muutoin maksuttomista palveluista. Maksua ei peritä alle 18-vuotiailta.
Sairaankuljetusajoneuvolla suoritetusta sairaankuljetuksesta voidaan periä enintään valtioneuvoston asetuksella vahvistetun taksan mukainen maksu. Tämä maksu voidaan periä myös silloin, kun annetun ensihoidon ansiosta potilaan tila on korjaantunut siinä määrin, että kuljetusta hoitopaikkaan ei ole tarvinnut suorittaa.
Kaikki Suomen Kelan sairasvakuutuspiiriin kuuluvat maksavat sairaankuljetuksen omavastuun 25 € yhteen suuntaan tehdystä matkasta. Jos matkasta on peritty omavastuu, vaikka vuosiomavastuu on täyttynyt, Kela palauttaa maksun automaattisesti asiakkaalle.
Asiakas voi hakea asiakasmaksun alentamista kun hänen toimeentulonsa vaarantuu.
Asiakasmaksun alentamista ja maksun perimättä jättämistä voi hakea ensisijaisesti hakemalla alentamista lomakkeella tai toimittamalla vapaamuotoisen hakemuksen Etelä-Karjalan hyvinvointialueen kirjaamoon. Lomake täyttöohjeineen löytyy asiakasmaksut-sivuilta löytyvästä linkistä. Huomioithan, että vapaamuotoisessa hakemuksessa tulee ilmoittaa samat tiedot kuin lomakkeessa.
Maksun alentaminen ja perimättä jättäminen koskee vain sosiaalihuollon palveluista määrättyjä laskuja ja terveydenhuollon palveluista henkilön maksukyvyn mukaan määrättyjä maksuja. Muita maksuja ei alenneta eikä jätetä perimättä.
Tuloperusteisesta asiakasmaksupäätöksestä lisätietoja antaa asiakasmaksupäätöksen tehnyt henkilö.
Sosiaalihuollon palveluista määrätty maksu ja terveydenhuollon palveluista henkilön maksukyvyn mukaan määrätty maksu on jätettävä perimättä tai sitä on alennettava siltä osin kuin maksun periminen vaarantaa henkilön tai perheen toimeentulon edellytyksiä tai henkilön lakisääteisen elatusvelvollisuuden toteutumista.
Maksun alentamisen ja perimättä jättämisen on oltava ensisijaista toimeentulotukeen nähden.
Maksun alentamista haettaessa edellytetään, että asiakkaalle kuuluvat, asiakasmaksun alentamiseen nähden ensisijaiset Kelan etuudet (kuten takuueläke, hoitotuki ja asumistuki) on haettu.
Voit hakea muutosta asiakasmaksuihin lomakkeella tai vapaamuotoisella kirjallisella hakemuksella. Huomioithan, että vapaamuotoisessa hakemuksessa tulee ilmoittaa samat tiedot lomakkeessa. Hakemuksen voi tehdä asiakas, edunvalvoja, edunvalvontavaltuutettu tai asiakkaan edustaja.
Hakemuksen liitteeksi vaaditaan viimeisin esitäytetty veroilmoitus, vahvistettu verotuspäätös tuloverosta, tulotiedot, kuitit, tositteet ja pankin tiliotteet kaikista tileistä kolmelta (3) kuukaudelta sekä mahdollinen Kelan säännöllinen perustoimeentulotukipäätös tulee esittää maksualennusta haettaessa. Tiliotteita ei edellytetä, jos asiakkaalle on myönnetty Kelan säännöllinen perustoimeentulotukipäätös. Viranhaltijalla on oikeus tarkistaa asiakkaan tulotiedot verottajalta, tulorekisteristä ja Kelasta.
Asiakasmaksun alentamista koskevassa toimeentulon vaarantumista arvioivassa laskelmassa voidaan huomioida harkinnanvaraisia kustannuksia, mikäli asiakkaan ja häneen nähden elatusvelvollisen tulot ja varallisuus eivät riitä niitä kattamaan.
Alentamista koskeva päätös voi olla määräaikainen tai voimassa toistaiseksi.
Lisätietoja antaa asiakasmaksupäätöksen tehnyt henkilö tai palvelua tuottava yksikkö. Hakemus liitteineen toimitetaan Ekhvan kirjaamoon; Valto Käkelän katu 3 C, 53130 Lappeenranta.
Jos haet laskuun tai asiakasmaksupäätökseen alentamista, siirrä tarvittaessa laskun eräpäivää olemalla yhteydessä Ekhvan laskutusta hoitavaan Meitaan, puhelin 013 339 0750 tai [email protected]. Mikäli sinulla on Ekhvan laskuihin suoramaksusopimus, ilmoita eräpäivän siirrosta myös pankkiisi.
Asiakasmaksun alentamista ja maksun perimättä jättämistä voi hakea ensisijaisesti hakemalla alentamista lomakkeella tai toimittamalla vapaamuotoisen hakemuksen Etelä-Karjalan hyvinvointialueen kirjaamoon. Lomake täyttöohjeineen löytyy asiakasmaksut-sivuilta löytyvästä linkistä. Huomioithan, että vapaamuotoisessa hakemuksessa tulee ilmoittaa samat tiedot kuin lomakkeessa.
Hakemuksen liitteeksi vaaditaan viimeisin esitäytetty veroilmoitus, vahvistettu verotuspäätös tuloverosta, tulotiedot, kuitit, tositteet ja pankin tiliotteet kaikista tileistä kolmelta (3) kuukaudelta sekä mahdollinen Kelan säännöllinen perustoimeentulotukipäätös tulee esittää maksualennusta haettaessa. Tiliotteita ei edellytetä, jos asiakkaalle on myönnetty Kelan säännöllinen perustoimeentulotukipäätös. Viranhaltijalla on oikeus tarkistaa asiakkaan tulotiedot verottajalta, tulorekisteristä ja Kelasta.
Maksun alentaminen ja perimättä jättäminen koskee vain sosiaalihuollon palveluista määrättyjä laskuja ja terveydenhuollon palveluista henkilön maksukyvyn mukaan määrättyjä maksuja. Muita maksuja ei alenneta eikä jätetä perimättä.
Tuloperusteisesta asiakasmaksupäätöksestä lisätietoja antaa asiakasmaksupäätöksen tehnyt henkilö.
Asiakasmaksulain 7 c § sisältää ympärivuorokautisen palveluasumisen asiakasmaksun perusteet. Maksu saa olla enintään 85 prosenttia asiakkaan nettokuukausituloista, joista on tehty laissa mainitut vähennykset. Vähennyksistä on säädetty pykälissä 10 c § ja 10 d §.
Mikäli suurempituloinen puoliso on ympärivuorokautisessa palveluasumisessa, hoitomaksu voi olla enintään 42,5 % puolisoiden yhteenlasketuista kuukausituloista. Asiakasmaksun laskelma etenee näin:
Asiakkaan asiakasmaksulain 10 b §:ssä määritellyt tulot (jos asiakkaalla on puoliso, myös puolison tulot selvitetään ja verrataan asiakkaan ja puolison tuloja toisiinsa)
Asiakkaan10 c §:n ja 10 d §:n mukaan huomioitavat kulut ja vähennetään ne tuloista (puolison tuloista tehdään vain 10 c §:n 1. momentin mukaiset vähennykset)
Kerro summa (tulot – vähennykset) 85 %:lla (tai puolisomaksun kohdalla 42,5 %:lla)
Asiakkaan henkilökohtaiseen käyttöön jää vähintään 182 € käyttövara
(Alla oleva taulukko avautuu suurempana sitä klikattaessa, ja voit myös tarvittaessa tulostaa sen avautuvan ikkunan yläreunasta löytyvän kolmen pisteen painikkeen takaa löytyvästä tulosta-painikkeesta.)
Asiakasmaksulain 7 b § sisältää kotihoidon asiakasmaksun perusteet. Vähennyksistä on säädetty pykälissä 10 c § ja 10 g §.
Kuukausituloina otetaan huomioon asiakkaan sekä hänen kanssaan yhteistaloudessa avioliitossa tai avoliitonomaisissa olosuhteissa asuvan henkilön veronalaiset ansio- ja pääomatulot sekä verosta vapaat tulot.
Tehdään tarvittaessa vähennykset bruttotuloista
Asiakkaan10 c §:n ja 10 g §:n mukaan huomioitavat kulut ja vähennetään ne bruttotuloista.
Määritellään kotihoidon kuukausitaulukon (Asiakasmaksulaki 10 e §) mukaan asiakkaan yhteistalouden henkilömäärän mukainen tuloraja sekä maksuprosentti palvelupäätöksellä myönnettyjen palvelutuntien mukaisesti. Kuukausitaulukon löydät Ekhvan Asiakasmaksut-hinnastosta.
Kotihoidon kuukausimaksun laskeminen
Bruttotuloista (tarvittavat vähennykset tehty) vähennetään yhteistalouden mukainen tuloraja (€/ kk) ja kerrotaan erotus maksuprosentilla
(Alla oleva taulukko avautuu suurempana sitä klikattaessa, ja voit myös tarvittaessa tulostaa sen avautuvan ikkunan yläreunasta löytyvän kolmen pisteen painikkeen takaa löytyvästä tulosta-painikkeesta.)
Käytämme evästeitä parantaaksemme käyttökokemustasi. Evästeistä osa on välttämättömiä ja osaa käytetään tilastointitarkoituksiin. Voit lukea lisää yleisistä käyttöehdoista. Voit myös valita Evästeasetukset ja valita mitä evästeitä haluat käyttää.
Toiminnalliset
Aina aktiivinen
Tekninen tallennus tai pääsy on ehdottoman välttämätön oikeutettua tarkoitusta varten, joka mahdollistaa tietyn tilaajan tai käyttäjän nimenomaisesti pyytämän palvelun käytön, tai yksinomaan viestinnän välittämiseksi sähköisen viestintäverkon kautta.
Asetukset
Tekninen tallennus tai pääsy on tarpeen laillisessa tarkoituksessa sellaisten asetusten tallentamiseen, joita tilaaja tai käyttäjä ei ole pyytänyt.
Tilastot
Tekninen tallennus tai pääsy, jota käytetään yksinomaan tilastollisiin tarkoituksiin.Tekninen tallennus tai pääsy, jota käytetään yksinomaan anonyymeihin tilastollisiin tarkoituksiin. Ilman haastetta, Internet-palveluntarjoajasi vapaaehtoista suostumusta tai kolmannen osapuolen lisätietueita pelkästään tähän tarkoitukseen tallennettuja tai haettuja tietoja ei yleensä voida käyttää tunnistamaan sinua.
Markkinointi
Teknistä tallennustilaa tai pääsyä tarvitaan käyttäjäprofiilien luomiseen mainosten lähettämistä varten tai käyttäjän seuraamiseksi verkkosivustolla tai useilla verkkosivustoilla vastaavia markkinointitarkoituksia varten.