Selkeyttä työyhteisöviestintään
Mahdollistimme henkilöstölle vuonna 2024 erilaisia ja eri tasoisia osallistumisen ja vaikuttamisen paikkoja ja tilaisuuksia. Monikanavaisuudella ja tilaisuuksien aikatauluilla halusimme huomioida erilaista työtä tekevien mahdollisuudet osallistua. Toteutimme muun muassa organisaatiotasoiset etänä järjestetyt ja tallennetut henkilöstöinfot kerran kuukaudessa hyvinvointialuejohtajan luotsaamana yhdessä henkilöstön edustajien kanssa, joissa oli mahdollisuus esittää kysymyksiä ja tuoda omia näkemyksiä kuuluviin ajankohtaisista asioista. Lisäksi omaan työhön vaikuttamista pyrittiin mahdollistamaan yksiköissä niin jatkuvan parantamisen toimintamallein kuin esimerkiksi onnistumiskeskusteluiden keinoin.
Tervetuloa Etujoukkueeseen
Vastaanotimme uudet työntekijät Etujoukkue-hengen mukaisesti tervetuliaistilaisuuksissa, joissa hyvinvointialueen johto tapasi työntekijöitä ja kuuli heidän odotuksistaan meillä työskentelylle. Vuonna 2024 tilaisuuksia pidettiin kaikkiaan neljä kertaa, joista jokaiselle osallistui parikymmentä uutta työntekijäämme. Tulevaisuudessa järjestämme yleisperehdytyksen mukaisia tilaisuuksia joka toinen kuukausi, jotta mahdollisimman moni pääsee jatkossakin mukaan. Henkilöstöä johtoryhmä tapasi myös työkyläilyiden merkeissä yhdeksän kertaa, jolloin he jalkautuivat eri yksiköihin tutustumaan työntekijöidemme arkeen. Työntekijöidemme kokemuksia kartoitettiin lisäksi vuonna 2024 kaksi kertaa Mitä kuuluu -henkilöstökyselyn avulla, jonka tuloksia yksiköt pääsivät hyödyntämään osana kehitystyötään.
Anna ja Leevi ilahtuivat perehdytyksestä
Fysioterapeutti Anna ja ravitsemusterapeutti Leevi osallistuivat tervetuliaistilaisuuteen marraskuussa 2024. He kertoivat, että heidät oli otettu työyhteisössä ilolla vastaan, mikä sujuvoitti työssä aloittamista. Positiivisia kokemuksia kertoivat myös muut osallistujat.
Viestimme aktiivisesti sisäisessä sosiaalisessa mediassamme Viva Engagessa työntekijöidemme tunnelmia.

Työyhteisö- ja esihenkilöviestintää kehitimme viestintäkäytänteitä selkeyttämällä yksiköiden arkeen soveltuviksi ja monikanavaisuutta hyödyntäen. Esimerkiksi esihenkilöille kohdennettua viestintää selkeytimme niin, että ajankohtaiset ohjeet esihenkilötyöhön viestimme Teamsin Johtotähti-kanavalla, jolloin tiedon hyödyntäminen ja vuorovaikutteisuus mahdollistuu.
Vuonna 2024 otettiin käyttöön koko organisaatiomme tasolla Viva Engage, joka toimii sisäisen sosiaalisen median alustana. Alusta mahdollistaa matalan kynnyksen viestimisen läpi organisaatiomme. Viva Engageen avattiin käyttöön Kysy & vastaa -foorumi nopeiden ja ajantasaisten kysymysten ratkaisemiseksi avoimessa keskusteluympäristössä. Myös yhteisöllisyyden rakentaminen on mahdollista eri yhteisöjen kautta Viva Engagessa. Tällaisia yhteisöjä on jo esimerkiksi esihenkilöille ja uusille työntekijöille, mutta myös työsuhdepyöräilijöille ja kirppistelijöille. Tavoitteena on, että tulevina vuosina työyhteisöviestinnän kanavien kautta myös erityisesti Etujoukkuelaisuus vahvistuu.