Etusivu » Yhteispäivystys K1 ja Päivystysapu 116 117

Yhteispäivystys K1 ja Päivystysapu 116 117

Päivystykseen?
Chattaa Oma Ekhvassa tai soita 116 117.
Voit myös arvioida oireesi Omaolossa.


Kiireellinen hoito

Oireita, jotka vaativat kiireellistä arviota tai hoitoa ovat esimerkiksi

  • uusi rytmihäiriö 
  • äkillisesti alkanut kova päänsärky
  • kova vatsakipu
  • äkillisesti merkittävästi alentunut yleisvointi
  • runsas verenvuoto
Sairaalan edustalla oleva kyltti, jossa lukee 'Päivystys' punaisen ristin symbolin kanssa. Taustalla näkyy monivärinen sairaalarakennus, punainen K-ovi ja sininen taivas. Etualalla on keltaisia kukkia.

Henkeä uhkaavissa tilanteissa soita 112

  • sydänpysähdys tai kova rintakipu
  • tajuttomuus
  • hengittämättömyys tai voimakas hengenahdistus
  • kouristelu
  • halvausoireet, kuten äkillinen raajan velttous tai puhevaikeudet
  • liikenneonnettomuus ja muut vakavat tapaturmat​

Keskussairaalan yhteispäivystys

Yhteispäivystys sijaitsee keskussairaalan K-siivessä. Sisäänkäynti tapahtuu Kahilanniementieltä (ovi 10, Kahilanniementie 2, Lappeenranta). Päivystys on avoinna 24/7.

Päivystysavun chat ja puhelinpalvelut

Päivystyksellisissä asioissa voit käyttää chattia tai soittaa numeroon 116 117. Voit vaihtoehtoisesti myös arvioida oireesi Omaolossa. Oirearvio voi nopeuttaa hoitoon pääsyä.

Päivystysavun chat on avoinna joka päivä klo 8-20 ja puhelinnumero 116 117 kellon ympäri 24/7. Soittopyynnön jättäminen on mahdollista joka päivä klo 8–20.​ Palvelut ovat maksuttomia.

Päivystysapu 116 117 on valtakunnallinen puhelinnumero ja palveluun tulevat puhelut paikannetaan alueellisesti. Mikäli soitat numeroon Etelä-Karjalan hyvinvointialueen raja-alueelta tai muualta Suomesta, puhelu saattaa paikantua toisen hyvinvointialueen puolella olevaan tukiasemaan. Jos puhelu yhdistyy poikkeuksellisesti toisen hyvinvointialueen Päivystysapuun, niin ammattilainen voi kääntää puhelun oikealle alueelle. 

Päivystysavun​ tekstipalvelu

​​​Henkilöille, jotka eivät kuule tai pysty tuottamaan puhetta on käytettävissä tekstipalvelu. Siirry tästä tekstipalveluun.

Tekstipalvelun käyttö edellyttää vahvaa tunnistautumista, koska palvelussa käsitellään henkilökohtaisia terveystietoja. Tunnistautua voi verkkopankkitunnuksilla, mobiilivarmenteella tai varmennekortilla. Keskustelut tallennetaan. Palvelun käyttö on kansalaisille maksutonta.

Omaolon oirearviot voivat nopeuttaa hoitoon pääsyä

Omaolo.fi –verkkopalvelussa voit saada arvion hoidon tarpeestasi ympäri vuorokauden. Palvelun käyttäminen voi nopeuttaa hoitoon pääsyä.

Omaolo on valtakunnallinen sosiaali- ja terveydenhuollon verkkopalvelu, joka auttaa tarvittaessa saamaan yhteyden julkisen terveydenhuollon ammattilaisiin. Omaolo on ilmainen palvelu, jonka käyttö vaatii tunnistautumisen.


Päivystykseen saapuminen

Päivystykseen saattoliikenne ohjataan Kahilanniementieltä liikennemerkillä päivystys ja K-siiven saattoliikenne. Sisäänkäynti ovesta 10. Katso päivystyksen ohjekartta tästä.

Päivystysasioinnin lyhytaikainen, maksuton pysäköintimahdollisuus (30 min, kiekkopaikat) on saattoliikennetien loppupäässä pysäköintitalon seinustalla. Pidempiaikaista pysäköintiä varten Etelä-Karjalan keskussairaalalla on tilaa sekä pysäköintitalossa että sairaalan piha-alueilla.

Pysäköintitalosta pääsee 4. kerroksen kautta K-siiven päivystykseen ja 6. kerroksen kautta osastoille. Sairaalan pääaulasta (ovi 1) on myös opastettu kulku K-siipeen.

Ambulanssiliikenteelle tarkoitettu tie on merkitty erikseen. Ambulanssitie on kielletty muilta ajoneuvoilta.​

Omaiset ja muut läheiset voivat tiedustella potilaan vointia ja sijaintia potilaalta itseltään tai osastolta. Yhteispäivystyksessä olevista potilaista voi tiedustella p. 05 352 4091


Vaaleankeltainen, kolmikerroksinen rakennus, jossa on useita ikkunoita ja kaksi sisäänkäyntiä katetulla rampilla. Etualalla on asfalttipiha, ja rakennusta varjostaa suuri lehtipuu. Oikealla näkyy suojatien liikennemerkki.

Kiirevastaanotot

Hoidontarpeen arviointi ohjaa potilaan kiirevastaanotolle sellaisen äkillisen sairastumisen, vamman, pitkäaikaissairauden akuutin vaikeutumisen tai toimintakyvyn alenemisen vuoksi, joka vaatii hoitoa 1–3 vuorokauden sisällä, mutta ei kuitenkaan päivystyksellisesti. Kiirevastaanotolle on aina varattava aika.

Hoidontarpeesi arviointi ja ajanvaraus tehdään joko puhelimitse ja verkossa.  Voit soittaa Päivystysapuun 116117 (palvelee vuorokauden ympäri) tai hyvinvointiasemiemme puhelinpalveluun 05 352 7260 (ma–pe 7–20) tai voit käyttää Oma Ekhvan chat–palvelua, joka palvelee joka päivä klo 8–20. Voit ottaa yhteyttä myös Omaolon oirearvion digikanavan kautta. Hoidontarpeen arviosta saat sairauteesi kotihoito-ohjeet, ja tarvittaessa sinut ohjataan kiirevastaanotolle, päivystykseen tai saat ajan  hyvinvointiaseman lähivastaanotolle tai etävastaanotolle. 

Etelä-Karjalan keskussairaalan T-siiven (1.kerros) ja Imatran Honkaharjun kiirevastaanotot palvelevat myös iltaisin, viikonloppuisin ja arkipyhinä. Muiden hyvinvointiasemien kiirevastaanotot palvelevat virka-aikaan. Palvelua pyritään ensisijaisesti tarjoamaan omalta lähiasemalta, mutta kaikki kiirevastaanotot ovat tarvittaessa kaikkien eteläkarjalaisten käytössä.

Arkipäivisin kiireellinen hoito tapahtuu omalla hyvinvointiasemallasi ja muina aikoina Etelä-Karjalan keskussairaalan T-siiven tai Honkaharjun kiirevastaanotolla.  Ota aina ensin yhteyttä hoidon tarpeen arviointiin ellei kyse ole henkeä uhkaavasta tilanteesta.