Lääkärin ja hoitajan vastaanotot
Lääkärin ajanvaraukset tapahtuvat aina hoitajan tekemän hoidon tarpeen arvioinnin perusteella.
Lähin hyvinvointiasemasi on ensisijainen hoitopaikkasi terveysongelmissa. Hyvinvointiasemien toimipisteet ovat kaikkien eteläkarjalaisten käytössä riippumatta kotiosoitteesta ja -kunnasta. Kiireellisissä asioissa ota yhteys hoidon tarpeen arvioon (katso kohta Kiireellinen hoito – toimi näin kun sairastut äkillisesti).
Oma Ekhvan kautta hoidat asioitasi ajasta ja paikasta riippumatta, ilman puhelimessa jonottamista.
Tilanteesi kiireellisyys arvioidaan yhteydenottosi perusteella. Terveydenhuollon ammattilainen tekee ensimmäisen yhteydenoton aikana vointisi ja oireidesi perusteella arvion tilanteestasi ja ohjaa sinut tarvittaessa jatkotutkimuksiin ja -hoitoon tai saat kotihoito-ohjeet.
Digitaalisesti OmaEkhvassa voit itse varata ajan sairaanhoitajalle tai terveydenhoitajalle esimerkiksi kun tarvitset rokotteen, injektion, korvahuuhtelun tai ompeleiden tai hakasten poiston. Katso myös missä asioissa hoitajan ajanvaraukseton vastaanotto voi auttaa ilman ajanvarausta.
Oma Ekhva
Digitaaliset palvelumme löydät nyt helposti Oma Ekhvasta. Chatit, kiireettömän yhteydenoton, ajanvarauksen ja etävastaanotolle kirjautumisen hoidat Oma Ekhvan kautta. Oma Ekhvaan voit kirjautua alta. Suurin osa palveluista on käytettävissä 24/7.
Hoidontarpeesi arviointi ja ajanvaraus tehdään joko puhelimitse ja verkossa.
- Voit soittaa Päivystysapuun 116 117. Päivystysapu palvelee vuorokauden ympäri 24/7.
- Voit käyttää Päivystysavun chat –palvelua, joka palvelee joka päivä klo 8–20. Chattiin pääset Oma Ekhvasta.
- Voit ottaa yhteyttä myös Omaolon oirearvion digikanavan kautta, linkin löydät nettisivuiltamme.
- Voit soittaa hyvinvointiasemiemme puhelinpalveluun 05 352 7260 (ma–pe 7–20).
Hoidontarpeen arvioinnin jälkeen tarpeen mukaisesti sinulle annetaan omahoito-ohjeita, ohjataan oikean ammattilaisen vastaanotolle, kiirevastaanotolle tai päivystykseen.
Hätätilanteessa soita yleiseen hätänumeroon 112.
Kun varattu aika näkyy Oma Ekhvassa, voit varauksen tiedoissa näkyvillä painikkeilla siirtää ja perua ajan ajanvarauspalvelussa. Jos painikkeita ei näy, ajan siirto tai peruminen ei ole mahdollista ajanvarauspalvelussa.
Hyvinvointiasemien keskitetty puhelinpalvelu ma-pe klo 7–20 puh. 05 352 7260. Kiireettömissä asioissa voit jättää myös soittopyynnön klo 7–14 välillä.
Kun sinulle määrätty lääke on loppumassa tai resepti on vanhentumassa, voit tehdä reseptin uusimispyynnön.