Oikeus saavutettavuuteen
Tältä sivulta löydät tietoa digipalveluiden saavutettavuudesta, Ekhva.fi-verkkosivuston saavutettavuusselosteen sekä ohjeet saavutettavuutta koskevan palautteen antamiseen.
Ekhva.fi-verkkosivustoa koskee laki digitaalisten palvelujen tarjoamisesta, jossa edellytetään, että julkisten verkkopalvelujen on oltava saavutettavia. Tämä tarkoittaa, että sivuston on täytettävä Web Content Accessibility Guidelines (WCAG) 2.1 -kriteeristössä esitettyjen vaatimusten tasot A ja AA.
Digipalvelulain tavoitteena on ihmisten yhdenvertaisuus digitaalisessa yhteiskunnassa ja yhdenmukaiset vaatimukset saavutettavuudelle. Ekhva.fi-verkkosivusto on uudistettu huomioiden digipalvelulaki sekä EU:n saavutettavuusdirektiivi. Saavutettavuus pidetään keskiössä myös palvelua edelleen kehitettäessä.
Saavutettavuuspalaute on meille erittäin arvokasta. Palautteesi kautta saamme suoraan tietoa, jos jokin palvelussamme ei toimi parhaalla mahdollisella tavalla. Tätä tietoa hyödynnämme kehitystyössä, jotta palvelumme ovat jatkossa parempia ja saavutettavampia.
Digipalvelulaki
Laki digitaalisten palvelujen tarjoamisesta velvoittaa julkista sektoria ja osaa yksityisen ja kolmannen sektorin organisaatioista noudattamaan saavutettavuusvaatimuksia. Laki digitaalisten palvelujen tarjoamisesta (306/2019) eli digipalvelulaki tuli Suomessa voimaan 1.4.2019. Digipalvelulaki sisältää kolme keskeistä vaatimusta, jotka sen piiriin kuuluvien digipalvelujen tulee täyttää:
- Palvelun ja sen sisältöjen tulee täyttää saavutettavuusvaatimukset. Kyse on 49 kansainvälisen Web Content Accessibility Guidelines 2.1 -ohjeistuksen A- ja AA-tason kriteeristä.
- Palvelun ja sen sisältöjen saavutettavuus tulee arvioida ja saavutettavuuden tila ja sen mahdolliset puutteet esitellä saavutettavuusselosteessa.
- Palvelun tulee sisältää sähköinen palautekanava käyttäjille saavutettavuuspalautteen jättämistä varten. Palautteeseen tulee vastata 14 päivässä.
Saavutettavuuspalaute
Asiakkaamme voi antaa palautetta havaitsemistaan saavutettavuuspuutteista. Palaute annetaan Saavutettavuuspalaute -lomakkeella.
Jos et asiakkaana ole tyytyväinen saamaasi vastaukseen tai et saa meiltä vastausta ollenkaan, voit tehdä siitä ilmoituksen Etelä-Suomen aluehallintoviraston saavutettavuusvalvonnan yksikölle. Yksikkö käsittelee kaikki ilmoitukset ja on tarvittaessa yhteydessä molempiin osapuoliin eli asiakkaaseen ja organisaatioon.
Mikäli haluat jättää muuta kuin saavutettavuuspalautetta verkkosivuistamme tai haluat jättää palautetta Etelä-Karjalan hyvinvointialueen palveluista, tehdä muistutuksen tai kantelun tai haluat tehdä vaaratapahtumailmoituksen siirry Palaute-sivulle.
Apua digipalvelujen käyttöön
Julkiset palvelut digitalisoituvat, mutta kaikki eivät pysty käyttämään palveluja digitaalisesti. Digituki auttaa heitä, jotka tukea tarvitsevat. Digituella tarkoitetaan verkkoasioinnin ja älylaitteiden käytön opastusta.
Digi- ja väestötietovirasto (DVV) kehittää valtakunnallisesti kansalaisten digitukea ja koordinoi digitukiverkoston toimintaa. DVV:n kansalaisneuvonta on julkisten palvelujen käyttäjille suunnattu neuvontapalvelu, joka tarjoaa tukea digitaaliseen asiointiin ja vastaa yleisluontoisiin julkisia palveluja koskeviin kysymyksiin. Lue lisää kansalaisneuvonnasta DVV:n verkkosivulta https://dvv.fi/kansalaisneuvonta
Alueellista digitukea tarjoavat erilaiset järjestöt, yhdistykset ja kirjastot. Tutustu Etelä-Karjalan kirjastojen tarjoamaan digitukeen
Lappeenrannan kirjasto Lappeenrannan kaupunginkirjasto | Tapahtumat
Imatran kirjasto Digiopastus
Etelä-Karjalan hyvinvointialue järjestää myös ajoittain Oma Ekhvan käyttöön infopisteitä, joista kansalaiset saavat tukea Oma Ekhvan käyttöön. Infopisteistä tiedotetaan verkkosivuilla www.ekhva.fi/omaekhva/
Saavutettavuusseloste
Tämä saavutettavuusseloste koskee palvelua https://www.ekhva.fi. Palvelua koskee laki digitaalisten palvelujen tarjoamisesta, jossa edellytetään, että julkisten verkkopalvelujen on oltava saavutettavia.
Palvelun saavutettavuuden on arvioinut ulkopuolinen asiantuntijaorganisaatio
Etelä-Karjalan hyvinvointialueen asiointipalvelun (Oma Ekhva) saavutettavuusseloste löytyy Oma Ekhvasta. Käyttämämme Omaolo-palvelun saavutettavuusseloste löytyy Omaolon sivuilta.
Etelä-Karjalan hyvinvointialueen verkkosivusto on julkaistu alun perin Eksoten verkkosivustona 29.3.2022. Seloste on päivitetty 21.12.2022. Ei saavutettava sisältö on korjattuna 6/2023.
Digipalvelun saavutettavuuden tila:
Tämä palvelu täyttää osittain Web Content Accessibility Guidelines (WCAG) 2.1:ssä esitettyjen vaatimusten tasoja A ja AA.
Ei saavutettava sisältö:
Verkkosivusto ei ole vielä kaikilta osin vaatimusten mukainen.
Havaittava
Hallittava
Ymmärrettävä
Ei kirjattuja puutteita.
Toimintavarma
Ei kirjattuja puutteita.
Telia ACE Chatin saavutettavuuden auditoinnin seloste:
Valvontaviranomainen ja saavutettavuuspuutteista ilmoittaminen:
Verkkosivuillamme on edelleen kehitettävää sisältöä. Jos huomaat sivustolla saavutettavuusongelmia, kerro niistä meille Saavutettavuuspalaute-lomakkeella ja teemme parhaamme puutteen korjaamiseksi.
Jos huomaat sivustolla saavutettavuusongelmia, anna ensin palautetta meille eli sivuston ylläpitäjälle. Vastauksessa voi mennä 14 päivää. Jos et ole tyytyväinen saamaasi vastaukseen tai et saa vastausta lainkaan kahden viikon aikana, voit antaa palautteen Liikenne- ja viestintäviraston digitaalisen esteettömyyden ja saavutettavuuden valvontaan. Liikenne- ja viestintäviraston digitaalisen esteettömyyden ja saavutettavuuden valvonnan saavutettavuusvaatimukset.fi-sivustolla kerrotaan, miten valituksen voi tehdä ja miten asia käsitellään.
Valvontaviranomaisen yhteystiedot
Liikenne- ja viestintävirasto Traficom
Digitaalisen esteettömyyden ja saavutettavuuden valvontayksikkö
www.saavutettavuusvaatimukset.fi
[email protected]
puhelinnumero vaihde 029 534 5000