Kun Oma Ekhva -verkkoasiointipalvelun hyvinvointiaseman omahoitaja -chat avattiin keväällä, aloitti sairaanhoitaja Sofia Hirvonen Ruokolahden hyvinvointiasemalta digihoitajana. Hän vastaa asiakkaiden kiireettömiin yhteydenottoihin. Oma Ekhvassa on myös monia muita chat-kanavia.
Sofia kertoo, että chat on yksi tapa olla hoitajana lähellä asiakasta ja siellä, missä asiakas on.
– Moni yllättyy, kuinka paljon voidaan hoitaa etänä. Useimmiten riittää yksi viesti, ja asia on hoidettu. Ei tarvitse jonottaa puhelimessa tai lähteä hyvinvointiasemalle. Säästyneen ajan voi käyttää vaikka ulkoiluun mukavissa maisemissa.
Sofian kokemuksella suurin osa asiakkaiden viesteistä liittyy sairauden hoidon seurantaan, tutkimustulosten kysymiseen, reseptien uusintaan ja hoidon tarpeen arviointiin.
Chatissa voi myös varata etä- tai lähivastaanottoaikoja, lähettää kuvia ja liitteitä sekä kysyä neuvoa. Jos asia vaatii tarkempaa arviota, hoitaja ohjaa asiakkaan oikeaan palveluun tai jättää yhteydenottosoittopyynnön toiselle terveydenhuollon ammattilaiselle.
Hyvinvointiaseman sairaanhoitajat tekevät palvelun
– Haluan, että asiakkaat tietävät tämän: chatissamme on aina ihminen, ei robotti. Vastaajina ovat samat terveydenhuollon ammattilaiset, jotka työskentelevät hyvinvointiasemilla, vakuuttaa Sofia.
Sofia hoitaa digipalveluiden lisäksi keuhkotautien vastuuhoitajan tehtäviä ja sairaanhoitajan ajanvarauksetonta vastaanottoa. Digihoitajuus on osa hänen työtään, ja digimentorina hän kouluttaa myös kollegoita Ruokolahden hyvinvointiasemalla digipalveluiden käyttöön. Hän on työskennellyt perusterveydenhuollossa jo lähes kymmenen vuotta.
Nopeaa ja joustavaa palvelua
Oma Ekhvan hyvinvointiaseman omahoitaja -chat palvelee arkisin klo 8–15, ja vastaus tulee kahden arkipäivän kuluessa – tällä hetkellä usein jo saman päivän aikana. Keskipäivän ruokatuntien ajankohta on vilkkainta viestien saapumisaikaa.
– Kiireettömissä asioissa tämä on todella kätevä. Asiakas voi asioida silloin, kun hänelle sopii, laittaa viestin ja katsoa vastauksen, kun asia tulee mieleen, kertoo Sofia.
Vastausaikaa on puolin ja toisin kaksi arkipäivää eli sekä hoitajan puolelta että asiakkaan puolelta. Mikäli asiakas ei ole vastannut hoitajan viestiin kahden arkipäivän sisällä, keskustelu suljetaan siltä erää.
Sofia muistuttaa, että Oma Ekhva -sovelluksen ilmoitukset kannattaa laittaa päälle, jotta sovellukseen tullut vastaus ei jää huomaamatta.

Saatu asiakaspalaute on ollut myönteistä: nopeus ja helppous saavat kiitosta.
– Moni sanoo, että asiointi on vaivatonta ja nopeaa. Rohkeasti vaan kokeilemaan – mitään pahaa ei tapahdu, ja usein asia ratkeaa yhdellä viestillä. Ohjeet lukemalla selviää kyllä.
– Kiireettömän yhteydenoton chat-palvelun etuna on, ettei puhelimessa tarvitse jonottaa, asiat hoituvat vaikka kotoa ja mökiltä käsin, säästyy aikaa ja vaivaa. Lisäksi Oma Ekhvassa on puolesta-asioinnin mahdollisuus.
– Kannattaa kokeilla rohkeasti myös tarjolla olevia etävastaanottoaikoja. Niitäkään ei tarvitse pelätä.
Hyvinvointiaseman omahoitaja -chat
Voit ottaa kiireettömissä asioissa yhteyttä Oma Ekhvan kautta.
Yhteydenoton syitä voivat olla esimerkiksi
- sairauksien hoito ja seuranta
- tutkimustulokset
- reseptien uusinnat
- etä- ja lähivastaanoton tarpeen arviointi ja ajanvaraus.
Palvelemme Oma Ekhvan hyvinvointiaseman chatissa arkisin klo 8–15. Hyvinvointiasemien hoitajat vastaavat viestiisi kahden arkipäivän kuluessa.
Kiireellisissä asioissa ota yhteyttä hyvinvointiaseman chat-palveluun, päivystysavun chat-palveluun tai soita hätänumeroon.
Voit käyttää Oma Ekhvaa verkkoselaimella hyvinvointialueen verkkosivuilla tai lataamalla Oma Ekhva -mobiilisovelluksen puhelimeen tai tabletille. Tutustu tästä Oma Ekhvaan.
Lisätietoja:
Eija-Liisa Vikström, palvelupäällikkö, puh. 040 670 6241, [email protected]
Enni Tolonen, palveluesihenkilö, puh. 040 651 3074, [email protected]

