
Oma Ekhva -palvelun yhteydenottomahdollisuudet monipuolistuivat. Viime keväänä käyttöönotettu palvelu vastaa aiempaa paremmin asukkaiden palvelun tarpeeseen. Digipalveluita kehitetään hyvinvointialueella jatkossakin.
Etelä-Karjalan hyvinvointialueen digitaalinen palvelu Oma Ekhva sai keskiviikkona ensimmäisen suuren päivityksensä. Oma Ekhvan päivitys toi mukanaan kolme uutta chat-palvelua, lukuisia kiireettömiä yhteydenottomahdollisuuksia hyvinvointialueen palveluihin, uusia esitietolomakkeita sekä digipolkuja.
– Uudet digipalvelut täydentävät olemassa olevaa palvelutarjontaa ja kattavat entistä paremmin koko ikäjakauman palvelutarpeen, kehittämispäällikkö Kaisa Pesonen digitalisaation asiantuntijapalveluista kertoo.
Mikä Oma Ekhva?
Kokoaa hyvinvointialueen digipalvelut yhteen paikkaan helposti käytettäväksi kokonaisuudeksi.
Oma Ekhvan kautta hoituvat niin etävastaanotot, ajanvaraus kuin oirearviotkin. Palvelun kautta saa myös yhteyden sosiaali- ja terveydenhuollon ammattilaiseen reaaliaikaisen chatin tai kiireettömän viestin kautta.
Puolesta asiointi alle 12-vuotiaan tai täysi-ikäisen läheisen asioissa.
Saatavilla maksuttomana mobiilisovelluksena ja käytettävissä myös hyvinvointialueen verkkosivuilla.
Lue lisää: https://www.ekhva.fi/omaekhva/
Uudet chat-palvelut tarjoavat ohjausta ja neuvoja nuorten haastaviin elämäntilanteisiin sekä mielenterveyteen ja riippuvuuksiin.
– Chatissa vastauksen saa nopeasti eikä puhelimessa tarvitse jonottaa. Monet kokevat chatin helpommaksi tavaksi ottaa yhteyttä, Pesonen kertoo.
Chat-vaihtoehdon toivotaan myös madaltavan kynnystä yhteydenottoon. Esimerkiksi Mielenterveys- ja riippuvuuspalveluiden chattiin voi lähettää viestin myös aukioloaikojen ulkopuolella. Tällöin ammattilainen vastaa viestiin kahden arkipäivän kuluessa.
Uudet chat-palvelut 8.10. alkaen
Chatissa ammattilainen vastaa palvelun aukiolon aikana reaaliajassa asiakkaalle.
Mielenterveys- ja riippuvuuspalveluiden chat
- Neuvontaa ja ohjausta mielenterveys-, päihde- ja riippuvuusasioissa
- Avoinna arkisin klo 9-15. Chatin aukioloajan ulkopuolella mahdollisuus jättää viesti. Vastaus kahden arkipäivän kuluessa.
- Akuuteissa tilanteissa voit soittaa (24/7) p. 05 352 4610 tai tulla suoraan mielenterveys- ja riippuvuuspäivystykseen Valto Käkelän katu 1, Lappeenranta.
Ehkäisy ja perhesuunnittelu chat.
- Neuvoja ja tukea raskauden ehkäisyyn ja seksuaaliterveyteen sekä lapsettomuuteen
- Avoinna arkisin klo 7–20
Lasten ja nuorten talon chat
- Maksutonta ohjausta ja neuvontaa kaikille Etelä-Karjalan hyvinvointialueella asuville lapsille, nuorille ja perheille.
- Avoinna arkisin klo 9-15
Lisää mahdollisuuksia kiireettömään yhteydenottoon
Oma Ekhvaan tuli mukaan myös liuta uusia kiireettömiä yhteydenottomahdollisuuksia. Apuvälinepalveluiden ja muistipoliklinikan kiireetön yhteydenotto tukee työikäisiä ja iäkkäitä eteläkarjalaisia. Raskaana oleville avautui yhteydenottokanava äityispolille ja leikkauspotilaat voivat viestiä post-operatiiviselle poliklinikalle. Perheille tarjolla on yhteydenotto omaan äitiysneuvolaan ja lastenneuvolaan. Lisäksi kiireettömiä viestejä voi lähettää nuorisopsykiatrian palveluihin.
Uudet kiireettömät yhteydenotot 8.10. alkaen
Kiireettömiä yhteydenottomahdollisuuksia on lukuisiin palveluihin. Kiireettömiin viesteihin vastataan kahdessa arkipäivässä.
Erikoissairaanhoidon poliklinikat
- Yhteydenotto post-operatiiviselle poliklinikalle
- Yhteydenotto äitiyspoliklinikalle
Kuntoutus
- Apuvälinepalvelut
- Muistipoliklinikka
Perhepalvelut
- Yhteydenotto omaan äitiysneuvolaan
- Yhteydenotto omaan lastenneuvolaan
- Yhteydenotto nuorisopsykiatrian palveluihin
Aikuisten monialaiset palvelut
- Sosiaalipalvelut ja toimeentulotuki
- Nuorten aikuisten palvelut
- TYM
Ekhva suosittelee hyödyntämään kiireettömissä asioissa kiireettömän yhteydenoton mahdollisuuksia, koska se vapauttaa puhelin- ja chat-linjoja aidosti kiireellisemmille asioille sekä tasaa työkuormaa Ekhvan ammattilaisten arjessa.
Digipoluilta kohdennettua apua hoidon seurantaan
Asiakkaan tarpeiden parempaan arviointia varten Oma Ekhva sai monia uusia esitietolomakkeita, kyselyitä ja digipolkuja. Uusina digipolkuina avautuivat nuorten aikuisten palvelutarpeen arvioinnin digipolku, tähystykseen tulevan digipolku, raskausajan digipolku sekä palliatiivinen digipolku.
-Digipolku tarjoaa asiakkaalle olennaista tietoa hoidon tai seurannan etenemisestä, mahdollisuuden ottaa yhteyttä ammattilaiseen sekä täyttää erilaisia kyselyitä, Laura Ridasmaa digitalisaation asiantuntijapalveluista kertoo.
Useimmat digipolut avataan asiakkaalle ammattilaisen toimesta. Uusi raskausajan digipolku on kuitenkin kaikille avoin palvelu.
-Raskausajan digipolulle voi liittyä heti raskauden alussa. Digipolku tarjoaa kattavasti tietoa raskauden etenemisestä, tulevista ja menneistä neuvola- ja lääkärikäynneistä sekä ohjeita erilaisiin tilanteisiin. Digipolun kautta voi myös helposti kysyä lisätietoja, jos jokin raskauteen liittyvä asia mietityttää, Ridasmaa selventää.
Mikä on digipolku?
Digipolut ovat ammattilaisen tai asiakkaan itse avaamia, usein hoitoon tai sen seurantaan liittyviä palveluita. Digipolku tarjoaa potilaalle hyödyllistä tietoa ja kyselyitä, näyttää menneet ja tulevat tapahtumat sekä mahdollistaa kiireettömän yhteydenoton ammattilaiseen.
Raskausajan digipolku on kaikille avoin.
Palaute auttaa kehittämistyötä
Oma Ekhvan ja digipalveluiden kehittäminen jatkuu ja palautetta otetaan avosylin vastaan. Palautteenantomahdollisuus löytyy Oma Ekhva -sovelluksesta jokaisen yhteydenoton jälkeen ja palautetta voi antaa myös Ekhvan Palaute-sivun kautta.
-Palaute ohjaa ja kannustaa kehittämään Oma Ekhvaa jatkossakin. Tavoitteena meillä on tuottaa Suomen parhaat hyvinvointialueen digipalvelut, Pesonen päättää.
Oma Ekhva on saatavilla maksuttomana mobiilisovelluksena ja käytettävissä hyvinvointialueen verkkosivuilla.
Lisätietoja:
Kaisa Pesonen, kehittämispäällikkö, Digitalisaation asiantuntijapalvelut
[email protected] p. 040 651 3007
Lue lisää: Oma Ekhva