Etelä-Karjalan hyvinvointialueen perusterveydenhuollon palvelut ottivat keväällä digiloikan, kun Oma Ekhvan digitaaliset palvelut avautuivat. Ari Pellinen on tyytyväinen Oma Ekhva -sovelluksen käyttäjä ja suosittelee muillekin sovelluksen käyttöönottoa. Oma Ekhvassa asiakasta palvelee terveydenhuollon ammattilainen – ei keskustelurobotti tai automaatti.
Oma Ekhvan palveluihin kuuluvat chatit terveydenhuoltoon ja sosiaalipalvelujen neuvontaan, viestien ja lomakkeiden lähetys hyvinvointialueen palveluihin. Oma Ekhvan kautta voi varata aikoja vastaanotoille ja siellä hoituvat myös etävastaanotot. Lisäksi Oma Ekhva tarjoaa palvelu- ja digipolkuja tietyille asiakas- ja potilasryhmille, kuten sydänpotilaille. Palvelun kautta kulkevat myös mm. sairaslomatodistukset. Keskiviikkona 8.10. palvelut laajenivat entisestään. Oma Ekhvan päivitys toi mukanaan kolme uutta chat-palvelua, lukuisia kiireettömiä yhteydenottomahdollisuuksia hyvinvointialueen palveluihin, uusia esitietolomakkeita sekä digipolkuja.

Imatralainen Ari Pellinen käyttää Oma Ekhva -sovellusta erityisesti yhteydenpitoon diabeteshoitajan kanssa – ja on ollut tyytyväinen. Sovellus on helpottanut monisairaan arkea ja tehnyt yhteydenpidosta terveydenhuoltoon sujuvampaa.Ari suosittelee muillekin sovelluksen käyttöönottoa.
– Näin mainoksen Honkaharjun hyvinvointiaseman seinällä ja latasin sovelluksen heti. Käyttöönotto oli todella helppoa, ja käyttö on ollut mutkatonta, Ari Pellinen kertoo.
Aiemmin Ari hoiti asioinnin soittamalla ja monesti piti jonottaa puhelin korvalla. Jos taas jätti soittopyynnön, niin puhelimen äärellä piti odottaa soittoa. Nyt hän voi hoitaa asiat silloin, kun asia tulee itselle eteen. Ari käyttää Oma Ekhvaa erityisesti ajanvarauksiin ja hoitajan kanssa viestien vaihtoon. Arin mukaan parasta sovelluksessa on sen helppokäyttöisyys ja että esimerkiksi hoitajan lähettämästä viestistä tulee ilmoitus puhelimeen ja siellä se säilyy tallessa. Viesti ja yhteydenotto ei mene silmien ohi, kun Oma Ekhvan mobiilisovelluksessa on otettu Suostumus-kohdassa ilmoitukset käyttöön. Tämä kannattaa varmistaa oman puhelimen sovelluksesta.
– Saan yhteyden hoitajaan tai varattua vaikka laboratorioajan. Ennen piti aina soittaa ja jonottaa. Jonottaminen on ihan turhaa ja kuormittaa turhaan puhelinpalveluita, jos ei ole akuutti hätä.
Ari käyttää Oma Ekhvaa vain puhelimen sovelluksella; tietokonetta hänellä ei ole. Oma Ekhvan palveluja voi käyttää joko tietokoneen verkkoselaimella tai lataamalla Oma Ekhva -mobiilisovelluksen puhelimeen tai tabletille.
– Sovellus on selkeä ja helppokäyttöinen, eikä ole ollut mitään haasteita. Ainut turhauttava asia on uudelleen kirjautuminen, joka vaaditaan, jos varaan vaikka aikaa tai kirjaudun Kelan OmaKantaan.
Vaikka Ari on kokeillut ja käyttänyt vasta osaa Oma Ekhvan palveluista, hän kokee jo nyt saaneensa konkreettista hyötyä sovelluksesta.
– Oma Ekhva on tuonut selkeän parannuksen aiempaan. Saan nopeasti yhteyden omaan hoitajaani tai asiani muuten hoidettua. Suosittelen lämpimästi – rohkeasti vaan käyttöön. Omasta puolestani voin sanoa, että ei ole ollut mitään ongelmia!

Eniten Ari Pellinen vaihtaa viestejä diabeteshoitaja Pirjo Munnukan kanssa Oma Ekhvan kautta. Lokakuun alussa he tapasivat kasvotusten vastaanottokäynnillä Honkaharjun hyvinvointiasemalla.
Lisätietoja perusterveydenhuollon palveluista:
Eija-Liisa Vikström, palvelupäällikkö, puh. 040 670 6241, [email protected]
Linkit:
Tutustu tästä Oma Ekhvan toimintoihin: Oma Ekhva – Etelä-Karjalan hyvinvointialue
Katso tästä 8.10. päivityksessä tulleet uudet Oma Ekhvan toiminnot
