• EKKS:n pysäköintitalon hissi on pois käytöstä viikonloppuna 18.–19.10. korjaustöiden vuoksi Read more
  • Influenssarokotukset: Neuvoloiden ja opiskeluterveydenhuollon digitaalinen ajanvaraus on avautunut. Read more
Etusivu » Artikkelit » Mediatiedotteet » Yhteistyöllä kohti sujuvampaa hoitoa – kehittämispäivä kokosi perusterveydenhuollon ammattilaiset
Suuressa kokoustilassa kymmenkunta miestä ja naista istuu pohtimassa ja yksi seisoo ja kirjoittaa fläppitaululle.

Yhteistyöllä kohti sujuvampaa hoitoa – kehittämispäivä kokosi perusterveydenhuollon ammattilaiset

, ,

Etelä-Karjalan hyvinvointialueen perusterveydenhuollon ammattilaiset kokoontuivat 5.9.2025 kehittämispäivään, jonka tavoitteena oli suunnitella uutta tiimimallia. Mallin avulla pyritään parantamaan hoitoon pääsyä, hoidon jatkuvuutta ja yhdenvertaisuutta ensi vuodesta alkaen.  

Kehittämispäivään osallistui lähes 90 hoitajaa ja 50 lääkäriä sekä asiakaskehittäjä ja asiakkaan näkökulmaa tuova kokemusasiantuntija. Ensimmäistä kertaa lääkärit ja hoitajat yhteen koonnut päivä sai osallistujiltaan kovasti kiitosta, sillä päivä tarjosi mahdollisuuden yhteiseen kehittämiseen ja keskusteluun, mihin arjessa ei välttämättä jää aikaa.   

Päivän tavoite oli ideoida yhdessä tiimimallin kehittämistä. Tiimimalli vahvistaa hoidon jatkuvuutta Ekhvan strategian ja kansallisten suositusten mukaisesti. Perusterveydenhuollon kehittämisen tavoitteena on sujuvoittaa hoitoon pääsyä ja parantaa hoidon jatkuvuutta.   

Kehittämisen keskiössä on tiimimalli, jossa tunnistetaan kolme palvelutarvetta. Näitä ovat pitkäaikainen kiireetön hoidon ja palvelun tarve, kiireetön hoidon ja palvelun tarve sekä kolmantena tarveryhmänä satunnainen kiireellinen 1–3 päivän sisällä oleva hoidon ja palvelun tarve.  

Kehittämispäivän parasta antia oli yhdessä kehittäminen ja tekeminen  

Isojen ja pienien hyvinvointiasemien hoitajat ja lääkärit pääsivät yhdessä miettimään mikä toimii. Kehittämispäivän työtä jatketaan pienemmissä kehitysryhmissä.  

Avoterveydenhuollon johtaja Minna Häyhä tiivisti päivän kokemukset:  
– Jokaisen ammattilaisen työhön sisältyy kehittämistä. Tämä oli ensimmäinen kerta, kun koko meidän henkilöstö tapasi toisiaan ja osallistui kehittämiseen kaikki yhtä aikaa. Yhdessä pohdiskelun tavoitteena oli myös yhdenmukaistaa toimintatapoja koko alueella.   
– Kaikissa kolmessatoista ryhmässä pohdittiin samoja teemoja, ja niistä nousi esiin samansuuntaisia huomioita, vaikka pohdinnoissa asioita lähestyttiin eri näkökulmista.    

Kameraan katsovat ja hymyilevät kolme naista. Kaikilla on silmälasit. Taustalla suuri kokoustila, jossa näkyy yksi ihminen istumassa ja maisemaan avautuvat isot ikkunat.

– Tämä oli todella opettavainen päivä meille kaikille. Pidämme asiakasnäkökulman mukana kehittämisessä, ammattilaisten näkökulma tulee mukaan yhdessä kehittämisessä, summaa Minna Häyhä (kuvassa oikealla).

Kuvassa vasemmalta lukien palvelupäällikkö Eija-Liisa Vikström, asiakaskehittäjä Carita Malinen ja avoterveydenhuollon johtaja Minna Häyhä.

Asiakaskokemus keskiössä   

Kehittämispäivään osallistui myös potilaan näkökulmaa tuova Carita Malinen. Hän sai omasta pitkästä sairaushistoriastaan kimmokkeen osallistua vuonna 2024 Ekhvan mukana Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen THL:n Sujuvat palvelut -valmennukseen. Valmennus kesti vuoden, ja sen tarkoitus oli antaa hyvinvointialueiden tiimeille keinoja, miten kehittää ja sujuvoittaa palveluitaan. Kolme aivoverenvuotoa kokenut Carita on jo saanut olla mukana erikoissairaanhoidon ja perusterveydenhuollon yhdistävässä sydänsairaan digihoitopolun kehittämisessä.   

– On ollut hyvä nähdä, mihin kehittämistyö on johtanut, kertoo Carita Malinen.  

Myös lähihoitajan koulutuksen omaava ja osa-aikaisesti alalla työskentelevä Carita on huomannut, että miten helposti asiakas putoaa pois järjestelmän piiristä ja jää vaille hoitoa.   
– Asiakkaalle on tärkeää tietää, mitä seuraavaksi tapahtuu ja mitä hänen tulee tehdä. Uudessa tiimimallissa asiakas tietää keneen voi olla yhteydessä ja mitä voi itse tehdä vointinsa eteen. Häntä ei jätetä yksin, jatkaa Malinen.  

Perusterveydenhuolto

Perusterveydenhuollon lakisääteisiä tehtäviä ovat terveyden edistäminen ja sairauksien ehkäisy, kuten terveysneuvonta, terveystarkastukset ja rokotukset, sekä sairauksien hoito eli lääkärin ja hoitajan vastaanotot ja hoitosuunnitelman mukaiset pitkäisen sairauden hoitoon tarvittavat hoitotarvikkeet. Ekhvan strategian mukaan asiakkaiden tulee saada palvelut tarkoituksenmukaisesti ja oikea-aikaisesti, oikeasta paikasta ja läheltä silloin, kun se on mahdollista, ja sellaiselta ammattilaiselta, joka sopii tehtävään parhaiten ja osaamisensa puolesta riittävästi.  

Lisätietoja:

Minna Häyhä, avoterveydenhuollon johtaja, puh.  040 556 2530, [email protected]  (tavoitettavissa 2.10.2025)

Eija-Liisa Vikström, palvelupäällikkö, puh. 040 670 6241,[email protected]  (tavoitettavissa 29.9.2025)

Aiheeseen liittyvät tiedotteet:  

Hyvinvointiasemien lääkäreiden ja hoitajien vastaanotot ovat suljettuina perjantaina 5.9. kehittämispäivän vuoksi – osa kiirevastaanotoista palvelee  – Etelä-Karjalan hyvinvointialue