Vaikka ajat ovat monella hyvinvointialueella taloudellisesti vaikeat ja yt-neuvotteluja ei ole voitu välttää, ei Etelä-Karjalassa haluta pysäyttää kehitystä. Esimerkiksi kalliiden ostopalveluiden kotiuttaminen vaatii edelleen kymmeniä lääkäreitä lisää Ekhvan palkkalistoille.
Etelä-Karjalan hyvinvointialue (Ekhva) brändäsi itsensä Etujoukkueeksi joulukuussa 2024.
-Jo tuolloin oli yleisesti tiedossa, että talouden kanssa on haasteita, mutta vaikeudet eivät saa keskeyttää eteenpäin menemistä. Emme voi pudottaa hanskoja maahan. Meillä on edelleen pulaa esimerkiksi lääkäreistä ja joidenkin alojen sosiaalityöntekijöistä, henkilöstöjohtaja Tiina Laine toteaa.
Maanantaista 29.9. alkaen Etujoukkue-mainokset näkyvät MTV:n ohjelmien yhteydessä viikon ajan sekä kahden viikon ajan suoratoistopalvelu Katsomossa. Mainokset ovat ns. kasvutarinoita eli kertomuksia miten henkilöt ovat kasvaneet nykyiseen työrooliinsa. Mainoksissa esiintyy lääkäri ja sosiaalityöntekijä.
-Nämä mainokset tehtiin, koska halusimme kertoa Ekhvasta, mutta samalla myös nostaa sosiaali-, terveys- ja pelastusalan ammattilaisten arvostusta. On aivan huikeaa, että saimme näihin mainoksiin meidän omia työntekijöitämme ilman sen suurempaa suostuttelua. Tämä kertoo jotain meidän Etujoukkueestamme, viestintäjohtaja Liisa Hupli-Oinonen sanoo.
Televisiomainokset näkyvät tällä erää Uudellamaalla, Pohjois-Savossa ja Pohjois-Karjalassa. Näkyvyyttä haetaan laajasti myös sosiaalisessa mediassa ja kohdennettuna markkinointina verkossa.
Mainoksissa on aidot valokuvat ja aidot henkilötarinat, jotka on nivottu tekoälyllä yhteen. Ideana on ollut tarkoituksella sitoa toisiinsa inhimillisyys ja edelläkävijyys.
-Mainoksessa kaiken kruunaa spiikki, jonka on toteuttanut meille legendaarinen selostaja Antero Mertaranta, Hupli-Oinonen kertoo.
Tukena kasvutarinoiden luomisessa olivat lappeenrantalaiset markkinointistrategi Sami Lanu ja valokuvaaja Lauri Aapro sekä Mainostoimisto Groteski ja äänitysstudio ProMedia.
Uudenlainen, hyvinvointialuetta ja alan ammattilaisuutta nostava kampanja on rahoitettu VM:n kehittämistuella, joka myönnettiin Ekhvalle hyvinvointialueen käynnistämiseen liittyvän muutostyön edistämiseen. Tätä avustusta ei ole saanut käyttää arjen kustannuksiin vaan muutosvaiheen kehittämishankkeisiin.
Mainos voi yllä mainituilla alueilla näkyä muun muassa seuraavien ohjelmien mainostauoilla: Huomenta Suomi, Kymmenen uutiset, Alone Suomi, Seitsemän uutiset, Suomen kaunein koti, Pirunpeli, Elokuva: Etsijät ja Sunnuntailounas.
Lisätietoja:
Liisa Hupli-Oinonen, viestintäjohtaja, p. 040 182 1920, [email protected]
Mikä on Etujoukkue?
Etujoukkue kertoo ennen kaikkea kahdesta vahvuudesta.
– Me olemme edellä kulkijoita. Olemme näyttäneet suuntaa esimerkiksi vaikuttavuudessa perusterveydenhuollossa, saaneet kiitosta koulutussairaalana ja olemme tunnettuja liikkuvien palvelujen uudistajana. Myös erikoissairaanhoidossa useimpiin toimenpiteisiin, kuten nyt myös tekonivelleikkauksiin odotusaika on meillä maan lyhyintä. Toinen selvä vahvuutemme on työyksiköiden joukkuehenki, viestintäjohtaja Liisa Hupli-Oinonen sanoo.
Etujoukkueen sanomaa on lähtenyt viemään vapaaehtoisesti useampi sata ekhvalaista antamalla oman kuvansa rekrytointimarkkinointiin,
Mainoskuvissa on mosaiikkitausta symbolisoimassa yhteisöllisyyttä ja pelaajakortin liike kehittymistä.
Kampanja avattiin joulukuussa 2024, kun Helsingin rautatieasemalla kuvattiin Ekhvan oma flashmob.
Joulukuussa 2024 Ekhvan mainokset näkyivät myös eri kaupunkien rautatieasemilla, myös Helsingissä isoilla valotauluilla sekä Kampin liikekeskuksen suurella ulkonäytöllä.