Etusivu » Artikkelit » Mediatiedotteet » Parikkalan hyvinvointiasemalla sairaanhoitajan ajanvaraukseton vastaanottotoiminta laajenee – asiakaspalvelupiste sulkeutuu
Kuvan keskiössä tummansiniseen hoitajanasuun pukeutunut hymyilevä vaalea nainen katsoo kameraan. änellä on hiukset sidottu kiinni taakse ja silmälasit. Kuvan vasemmassa laidassa näkyy takaapäin kuvattuna epätarkka toinen naishahmo, jolla hiukset ponnarilla.

Parikkalan hyvinvointiasemalla sairaanhoitajan ajanvaraukseton vastaanottotoiminta laajenee – asiakaspalvelupiste sulkeutuu

, ,

Parikkalan hyvinvointiasemalla laajenee sairaanhoitajan ajanvaraukseton vastaanotto juhannuksen jälkeen. Maanantaista 23.6.2025 alkaen lyhyissä hoitotoimenpiteissä voi asioida ilman ajanvarausta arkipäivisin klo 9–14. Hyvinvointiaseman kiireetön vastaanottotoiminta jatkuu, mutta asiakaspalvelupiste suljetaan.

Sairaanhoitajan ajanvarauksettoman (walk-in) vastaanoton kesto on noin 10 minuuttia asiakasta kohden, ja se on tarkoitettu lyhyille hoitotoimenpiteille. Päivystyksellisiä asioita ei niillä hoideta. Asiakkaat otetaan vastaan saapumisjärjestyksessä. Ajoittain voi esiintyä ruuhkautumista.

Sairaanhoitajan ajanvarauksettomalle vastaanotolle voi tulla ilman ajanvarausta, kun asiana on mm.

  • yksittäiset rokotukset (Covid19-rokotukset vain ajanvarauksella)
  • punkin poistot 
  • yksittäiset injektiot 
  • korvahuuhtelut (Huomaa: Laita pehmittävät korvatipat etukäteen.) 
  • ompeleen tai hakasten poistot (rajatusti).

Asiakaspalvelupiste suljetaan 23. kesäkuuta alkaen

Parikkalan asiakaspalvelupiste suljetaan 23.6.2025 alkaen ja sen henkilöstöresurssi ohjataan kiireettömän vastaanottotoiminnan laajentamiseen.

Etelä-Karjalan hyvinvointialueen palvelupäällikkö Eija-Liisa Vikström kertoo muutoksesta:

Kuvan keskiössä tummansiniseen hoitajanasuun pukeutunut hymyilevä vaalea nainen katsoo kameraan. änellä on hiukset sidottu kiinni taakse ja silmälasit. Kuvan vasemmassa laidassa näkyy takaapäin kuvattuna epätarkka toinen naishahmo, jolla hiukset ponnarilla.

Järjestämme palvelumme uudella tavalla, kustannustehokkaasti ja asiakkaita paremmin palvelevaksi.  Asiakaspalvelupisteiden tietosuoja on ollut heikohko, ja usein hyvän hoidon tarpeen arvion tekeminen vaatii asiakkaan tutkimista, joka ei ole mahdollista asiakaspalvelupisteellä.

Eija-Liisa Vikström

Tällä muutoksella voimme kohdentaa resurssejamme järkevämmin ja palvella asiakkaitamme paremmin, Vikström jatkaa.

Ensisijaisesti asiakkaita palvelee hyvinvointiasemien puhelinpalvelu 05 352 7260 (ma-pe klo 7–20), josta tehdään hoidon tarpeen arviointi ja annetaan itsehoito-ohjeita tai tarvittaessa varataan aika ammattilaiselle.

Useasti asiointi hoituu kotoa käsin myös digitaalisessa palvelussamme Oma Ekhvassa. Oma Ekhvassa voi asioida terveyteen, hyvinvointiin ja turvallisuuteen liittyvissä asioissa. Oma Ekhvassa voi asioida myös läheisen puolesta. Suurin osa palveluista on käytössä 24/7. Osa palveluista on käytettävissä myös ilman tunnistautumista.

Parikkalan vastaanottotoiminta jatkuu ennallaan

Hoitajien ja lääkäreiden vastaanotoille ohjataan hoidon tarpeen arvioinnin kautta. Katso yhteydenottotavat alempaa.

Parikkalan hyvinvointiasemalla toimii myös kiirevastaanotto, jonne ohjataan hoidon tarpeen arvioinnista.  Henkeä uhkaavissa tilanteissa tulee aina soittaa 112.

Päivystykseen, kiirevastaanotolle vai aika hyvinvointiasemalle?

Äkillisesti sairastuessa tulee ottaa aina ensin yhteyttä hoidon tarpeen arviointiin – yhteydenottotapoja on monia – tai hätätilanteessa soittaa 112. Hoidon tarpeen arvioinnissa kartoitetaan potilaan tilanne, määritellään hoidon tarve ja miten kiireellisenä potilaan asiaa lähdetään hoitamaan.  

Jos potilaan vaiva ei ole henkeä uhkaava tai ei vaadi päivystysluonteista hoitoa, ohjataan hänet kiirevastaanotolle, jolta saa apua 1–3 päivän kuluessa tai hänelle varataan aika hyvinvointiasemalle. Kiirevastaanottoja pitävät sairaanhoitajat ja lääkärit. Kiirevastaanotolla potilaan tutkii ensin hoitaja ja konsultoi tarvittaessa lääkäriä tai ohjaa potilaan lääkärin luo. Kiirevastaanotot palvelevat myös iltaisin, viikonloppuisin ja arkipyhinä.  Kiirevastaanottoja on Lappeenrannassa Etelä-Karjalan keskussairaalan yhteydessä ja Imatralla Honkaharjussa sekä virka-aikaan muillakin hyvinvointiasemilla.  

Hyvinvointiasemat, kiirevastaanotot ja Etelä-Karjalan keskussairaalan yhteispäivystys auttavat sinua, kun sairastut äkillisesti tai sinulle sattuu tapaturma. Arkipäivisin saat kiireellistä hoitoa omalla hyvinvointiasemallasi.  

Toimi näin, kun sairastut äkillisesti 

Hoidontarpeesi arviointi ja ajanvaraus tehdään joko puhelimitse ja verkossa. 

  • Voit soittaa Päivystysapuun 116 117. Päivystysapu palvelee vuorokauden ympäri 24/7. 
  • Voit käyttää Päivystysavun chat –palvelua, joka palvelee joka päivä klo 8–20. Chattiin pääset Oma Ekhvasta.   
  • Voit ottaa yhteyttä myös Omaolon oirearvion digikanavan kautta, linkin löydät nettisivuiltamme.  
  • Voit soittaa hyvinvointiasemiemme puhelinpalveluun 05 352 7260 (ma–pe 7–20). 

Hoidontarpeen arvioinnin jälkeen tarpeen mukaisesti sinulle annetaan omahoito-ohjeita, ohjataan oikean ammattilaisen vastaanotolle, kiirevastaanotolle tai päivystykseen.

Lisätietoja:

Eija-Liisa Vikström, palvelupäällikkö, puh. 040 670 6241, [email protected]