Etelä-Karjalan hyvinvointialue kerää kehitysideoita suoraan asukkailta.
Etelä-Karjalan hyvinvointialueella on otettu käyttöön verkkolomake, jonka kautta kuka tahansa alueen asukas voi ehdottaa kehittämisideoita sosiaali- ja terveyspalvelujen tai pelastuspalveluiden parantamiseksi. Lomake täytetään nimettömänä, ja ideat käsitellään säännöllisesti asiantuntijoiden kesken. Idean jättäminen ei edellytä asiointia Etelä-Karjalan hyvinvointialueella.
– Kehittämisehdotus voi olla pieni arjen helpotus tai isompi ajatus siitä, miten palvelut voisivat toimia sujuvammin. Emme etsi valmiita ratkaisuja, meille riittää oivallus, havainto tai toive. Tärkeintä on, että asukkailla on mahdollisuus vaikuttaa ja tulla kuulluksi, kertoo hyvinvointialueen johtava asiantuntija Paula Soukkio.
Lomakkeen kautta voi esimerkiksi ehdottaa uusia toimintatapoja, jakaa hyväksi havaittuja käytäntöjä tai nostaa esiin kehityskohteita, mutta se ei ole asiakaspalautetta tai reklamaatioita varten – niitä varten on oma kanavansa ekhva.fi/palaute-sivustolla.
Kehittämisideoiden kerääminen on osa hyvinvointialueen tavoitetta lisätä vuoropuhelua asukkaiden kanssa ja hyödyntää käytännön kokemuksia palvelujen kehittämisessä. Kun kehittämistyöhön otetaan mukaan myös palveluiden käyttäjät, löydetään usein toimivampia ja vaikuttavampia ratkaisuja.
– Asukkailla on paljon ideoita, joita haluamme hyödyntää. Tämä lomake on yksi tapa saada ideoita suoraan sieltä, missä palveluita käytetään ja arkea eletään, Soukkio jatkaa.
Ideat voivat johtaa kokeiluihin, yhteiskehittämiseen tai jatkokeskusteluihin asiantuntijoiden kanssa.
Jatkossa kehittämisideat-sivustolle kootaan myös esimerkkejä siitä, mihin saatuja ideoita on hyödynnetty ja millaisiin toimiin ne ovat johtaneet.
Kehittämisidean pääsee antamaan alla olevasta linkistä https://app.orchidea.dev/c/ekhva/35nDZLTZrb8My72TEz87yNitAsKeJmYkJvZ6TYpy6GyC
Aiheesta lisää: Kehittämisidea – Etelä-Karjalan hyvinvointialue
Lisätietoja:
Paula Soukkio, johtava asiantuntija, TKI, p. 040 651 3969, [email protected]