Palvelutarpeen arviointi ja palvelusuunnittelu

Vammaispalvelujen asiakkuuteen tarvitaan ensin palvelutarpeen arviointi.
P​alvelutarpeen arviointi tehdään, kun

  • vammaispalveluhakemuksesi saapuu vammaispalveluihin tai
  • tarpeesi vammaispalveluihin tulee vammaispalvelujen työntekijälle muuten tietoon tai
  • varaat itsellesi tai läheisellesi ajan palvelutarpeen arviointiin

Vammaispalvelujen asiakkaille laaditaan palvelusuunnitelma.

Palvelutarpeen arviointi

Kun sinulla on todettu vamma tai sairaus,
joka alentaa toimintakykyäsi pitkäaikaisesti,
voit varata ajan vammaispalvelujen palvelutarpeen arviointiin.
Arvioinnin tarkoituksena on selvittää elämäsi kokonaistilannetta
ja miten vamma tai sairaus vaikuttaa arkeesi.
Arvioimme​ millaisiin vammaispalvelulain
tai kehitysvammaisten erityishuolto​lain
mukaisiin palveluihin ja tukitoimiin sinulla on oikeus. 

Arvioimme ​palvelutarvettasi yhdessä sinun kanssasi kotikäynnillä
tai vammaispalveluiden toimipisteessä.
Jos haluat, voit kutsua tapaamiseen henkilöitä,
joiden on hyvä olla mukana arvioinnissa.

Ota tapaamiseen mukaan alle vuoden vanhan asiakirja,
joka on lääkärin tai jonkun muun terveydenhuollon ammattihenkilön tekemä
ja josta selviää

  • ​​mikä vamma tai sairaus sinulla on
  • millainen on toimintakykysi ja elämäntilanteesi

Jos haluat, voit valmistautua palveluntarpeen arviointiin pohtimalla arjesta suoriutumistasi
ja tuen tarpeitasi esimerkiksi KYKYRI -palvelutarpeen itsearviointityökalun avulla.
Linkki Kykyriin: Kykyri_itsearviointi​_uusi_pdf.pdf

Palvelusuunnittelu

Palvelusuunnitelma on asiakkaan ja vammaispalvelujen välinen toimintasuunnitelma.
Palveluista tehdään erikseen päätökset hakemusten perusteella.​ ​

Palvelusuunnitelmaan kirjataan

  • toimintakykysi
  • elämäntilanteesi
  • sinun ja vammaispalvelujen työntekijän näkemykset palveluntarpeestasi
  • tiedot vammaispalvelujen lisäksi muista tarvitsemistasi palveluista
  • arkeesi liittyviä tavoitteita
  • keinot, palvelut ja palvelunantajat, jotka liittyvät siihen, että voit saavuttaa tavoitteesi
  • palvelusuunnitelman tarkistamiseen ja palvelutarpeen uudelleenarviointiin liittyvät tiedot

Voit pyytää halutessasi palvelusuunnitelmatapaamiseen mukaan
läheisiäsi tai sinulle tärkeitä, arjessasi olevia palveluntuottajia.
Palvelusuunnitelma laaditaan asiakkuuden alussa
ja myöhemmin asiakkuuden aikana myös silloin,
jos elämäntilanteessasi ja palvelutarpeessasi tapahtuu oleellisia muutoksia.

Voit halutessasi pyytää työntekijältäsi ennakkomateriaalia
toimitettavaksi sinulle ennen palvelusuunnitelmatapaamista.
Ennakkomateriaalia on saatavana kirjallisena ja kuvitettuna.

Ajanvaraus
ja yhteystiedot

  • Uusi asiakas: Varaa aika palvelutarpeen arviointiin soittamalla Iso apu -palvelukeskusten ensineuvoon tai täytä sähköinen yhteydenottolomake.
  • Jos olet jo vammaispalvelujen asiakas, voit varata palvelutarpeen arvioinnin soittamalla omatyöntekijällesi tai täytä sähköinen yhteydenottolomake.

Linkki vammaispalveluiden y​hteystietoihin.

Sähköiset palvelumme

Tiesitkö, että eteläkarjalaisena voit hoitaa monia asioita kanssamme sähköisesti 24/7,
vuoden jokaisena päivänä?

Löydät sähköisesti täytettävän vammaispalveluhakemuksen sosiaalihuollon Omapalvelusta:

Voit tulostaa paperisen vammaispalveluhakemuksen vammaispalvelujen hakemukset -sivulta:

Voit jättää yhteydenottopyynnön vammaispalveluihin sähköisellä lomakkeella: