Löydät myös vastauksia usein kysytyistä kysymyksistä sivun alalaidasta.
Sivulta löytyy myös ajantasaiset hinnastot ja lomakkeet.
Etelä-Karjalan hyvinvointialueen (Ekhva) hoitaa Meidän IT ja talous Oy. Laskuihin liittyvät kyselyt ja tiedustelut palvelupuhelin 013 339 0750.
E-laskun tilaaminen
Voit tilata e-laskun helposti oman verkkopankkisi kautta. Kirjaudu verkkopankkiisi ja etsi valikko tai osio, jossa voit hallita tai tilata e-laskuja. Kun olet löytänyt oikean kohdan, hae laskuttajaksi Etelä-Karjalan hyvinvointialue ja täytä pyydetyt tiedot. Tämän jälkeen voit tehdä e-laskusopimuksen.
Kun e-laskutilaus on tehty ja hyväksytty, saat jatkossa laskut suoraan sähköisesti verkkopankkiisi, jossa voit tarkistaa ja hyväksyä ne ennen maksua.
Alta löydät linkkejä suurimpien pankkien ohjeisiin e-laskun käyttöönotosta.
65 vuotta täyttäneet pääsevät yksityiselle yleislääkärille julkisen perusterveydenhuollon asiakasmaksun hinnalla. Kyseessä on ns. valinnanvapauskokeilu, joka kestää 1.9.2025–31.12.2027. Vallinnanvapauteen liittyvä yksityisen lääkärin vastaanottomaksu ei kerrytä Ekhvan maksukattoa.
Vallinnanvapauteen liittyvä yksityisen lääkärin vastaanottomaksu ei kerrytä perusterveydenhuollon kolmen lääkärin käyntikerran käyntimäärää.
Valinnanvapauskokeilun järjestelyistä ja viestinnästä vastaa Kela.
Katso Kelan verkkosivuilta, mitkä yksityiset lääkäriasemat ovat mukana kokeilussa sekä tarkemmat ohjeet kokeilusta:
Huomioithan, että käytät laskulla olevaa tilinumeroa ja maksuviitettä maksaessasi laskua. Laskun viitenumero on laskussa eräpäivän ja maksettavan summan yläpuolella. Laskussa on ilmoitettu viitenumero, jota tulee käyttää, sillä ilman viitenumeroa tehty maksusuoritus ei kohdistu oikeaan laskuun.
Voit tilata paperilaskun sijaan laskusi ekologisesti joko e-laskuna pankistasi tai palveluntuottajaltasi, Kivran digipostina tai Omapostin välityksellä.
Erääntyneet maksut
Maksamattomat laskut siirretään perintätoimiston (Intrum Oy) perittäväksi. Erääntyneestä laskusta peritään huomautusmaksu ja korkolain mukainen viivästyskorko. Asiakasmaksut ovat ulosottokelpoisia ilman tuomiota ja päätöstä. Intrum Oy:n kautta tulleet huomautuslaskut tulee maksaa laskulla olevalla viitenumerolla Intrum Oy:n pankkitilille viivästyskorkoineen ja perintäkuluineen.
Alla olevasta painikkeesta voit ladata ajantasaisen hinnaston.
Maksu käyttämättä ja perumatta jätetystä vastaanottoajasta tai asumispaikasta
Maksu käyttämättä ja perumatta jätetystä vastaanottoajoista ja palveluista peritään asiakasmaksuhinnaston mukaisesti, jos olet jättänyt ajan käyttämättä ja perumatta ilman hyväksyttävää syytä. Maksu peritään myös, jos sinä tai edustajasi on varannut lyhytaikaisen hoito- tai asumispalvelupaikan ja jätät saapumatta asianomaiseen yksikköön.
Maksu peritään, vaikka itse palvelu olisi maksuton eli esimerkiksi hoitajan vastaanotosta. Maksu voidaan periä myös etäkäynneistä.
Jos et pääse varatulle ajalle, peru se viimeistään 24 tuntia ennen varattua aikaa. Perumattomasta ja käyttämättömästä ajasta tai palvelusta voidaan veloittaa maksu hinnaston mukaisesti, myös maksuttomista palveluista ja etäkäynneistä.
Tuloperusteiset asiakasmaksut
Alla olevasta painikkeesta pääset asiakasmaksulaskureihin. Laskureiden avulla voit arvioida tulosidonnaista asiakasmaksuasi. Painikkeen takaa löytyy laskurit ympärivuorokautiselle palveluasumiselle, pitkäaikaiselle laitoshoidolle, pitkäaikaiselle perhehoidolle ja kotihoidolle.
Tuloperusteisesta asiakasmaksupäätöksestä lisätietoja antaa asiakasmaksupäätöksen tehnyt henkilö.
Täytä tuloselvityslomake asiakasmaksun määritystä varten, kun olet saanut Ekhvan palvelupäätöksen ja sinulle on myönnetty pitkäaikaisen ympärivuorokautisen palveluasumisen, pitkäaikaisen perhehoidon tai pitkäaikaisen laitoshoidon paikka ja kun olet saanut tiedon siitä, mihin yksikköön muutat tai sijoitut. Täytä tuloselvityslomake myös jos olet saanut palvelupäätöksen jatkuvaan ja säännölliseen kotona annettavaan palveluun (kotihoito).
Tuloselvityslomakkeet löydät Lomakkeet ja hakemukset – Etelä-Karjalan hyvinvointialue. Sivulta löydät myös ”lapsen/nuoren tuloselvityslomakkeen” vammaispalveluiden kodin ulkopuolella järjestettävä lapsen asumisen tuki-palveluun. Vammaispalvelulain 19 §:n mukaisessa kodin ulkopuolella järjestettävä lapsen asumisen tuen palvelussa olevalta lapselta ja vanhemmilta peritään asiakasmaksu.
Tuloselvityslomakkeen palauttaminen
Tuloselvityslomakkeen voi palauttaa Ekhvan sähköisen asiointipalvelun kautta (Oma Ekhva). Huomioithan, että täysi-ikäisen henkilön puolesta asioiminen edellyttää Suomi.fi – valtuuksia ”terveydenhuollon asioiden ja sosiaalihuollon asioiden hoito:
Kirjaudu Oma Ekhvaan ja valitse Oma Ekhvan etusivulta ”täytä lomake”
Pitkäaikaisen ympärivuorokautisen palveluasumisen, pitkäaikaisen laitoshoidon ja pitkäaikaisen perhehoidon tuloselvityslomakkeen voit palauttaa myös suojatulla sähköpostilla, johon löytyy ohje alta:
Tuloselvityslomakkeet alla mainituista palveluista voit lähettää myös postitse:
Pitkäaikainen ympärivuorokautinen palveluasuminen, pitkäaikaisesta laitoshoito ja pitkäaikainen perhehoito Etelä-Karjalan hyvinvointialue Asiakasmaksupäätökset Valto Käkelän katu 3 C 1 krs. 53130 Lappeenranta
Kotihoito (jatkuva ja säännöllinen kotona annettava palvelu)
Lappeenranta, Lemi, Luumäki, Savitaipale ja Taipalsaari
Virhe laskutuksessa ja laskua koskeva oikaisuvaatimus
Laskun oikeellisuuden voi varmistaa ottamalla yhteyttä suoraan yksikköön (esim. poliklinikka, hyvinvointiasema) tai Meitaan puhelimitse puh. 0133390750 tai sähköpostilla [email protected]
Laskuun tyytymätön voi myös tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Etelä-Karjalan hyvinvointialueen asiakasmaksuasiantuntija käsittelee ja päättää kaikki oikaisuvaatimukset. Selvät virheet laskutuksessa voidaan korjata heti palveluyksikössä. Laskun eräpäivää siirretään automaattisesti oikaisuvaatimuksen käsittelyn ajaksi.
Oikaisuvaatimus on tehtävä 30 päivän kuluessa laskun tiedoksisaannista. Oikaisuvaatimus on toimitettava Ekhvan kirjaamoon viimeistään oikaisuvaatimusajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä klo 15.
Oikaisuvaatimuksesta on käytävä ilmi; lasku, johon haetaan muutosta, vaatimukset perusteluineen, muutoksenhakijan nimi, kotikunta, postiosoite, puhelinnumero ja sähköpostiosoite, jos päätös voidaan antaa tiedoksi sähköisesti. Oikaisuvaatimusta ei voi tehdä laskusta, joka perustuu päätökseen, jossa maksu on määritelty asiakkaan maksukyvyn mukaan. Myöhästyneet oikaisuvaatimukset jätetään tutkimatta.
Asiakasmaksun alentaminen tai perimättä jättäminen
Etelä-Karjalan hyvinvointialueen aluevaltuusto on 28.1.2025 (§ 5) hyväksynyt Asiakasmaksut 2025 -hinnaston, jossa on todettu käytössä olevat periaatteet. Hyväksyttyjen periaatteiden mukaisesti Etelä-Karjalan hyvinvointialueella sosiaalihuollon palveluista määrätty maksu ja terveydenhuollon palveluista henkilön maksukyvyn mukaan määrätty maksu on jätettävä perimättä tai sitä on alennettava siltä osin kuin maksun periminen vaarantaa henkilön tai perheen toimeentulon edellytyksiä tai henkilön lakisääteisen elatusvelvollisuuden toteutumista. Muita asiakasmaksuja ei alenneta eikä jätetä perimättä.
Tämä tarkoittaa, että tasasuuruiset terveydenhuollon asiakasmaksut (esim. hyvinvointiasemien käyntimaksut, suun terveydenhuollon maksut, poliklinikkakäynnit sekä lyhytaikainen vuodeosastohoito) eivät määräydy potilaan maksukyvyn mukaan, vaan ne peritään Etelä-Karjalan hyvinvointialueen aluevaltuuston 28.1.2025 (§ 5) vahvistaman asiakasmaksuhinnaston mukaisesti.
Mikäli maksu aiheuttaa huolta
Maksuvaikeuksissa olevaa asiakasta neuvotaan tasasuuruisten terveydenhuollon asiakasmaksujen osalta sopimaan laskulle joko lisämaksuaikaa tai tekemään maksusuunnitelman laskun maksamisesta ottamalla yhteyttä Ekhvan laskutusta hoitavaan Meitaan puh. 013 339 0750, arkisin klo 9.00–15.00. Mikäli taloudellinen tilanteesi huolestuttaa, voit olla yhteydessä Kelaan perustoimeentulotuen selvittämiseksi. Huomioithan, että perustoimeentulotukea on haettava alkuperäisen laskun erääntymiskuukautena.
Kuinka haetaan asiakasmaksun alentamista?
Asiakasmaksun alentamista ja maksun perimättä jättämistä voi hakea ensisijaisesti hakemalla alentamista lomakkeella tai toimittamalla vapaamuotoisen hakemuksen Etelä-Karjalan hyvinvointialueen kirjaamoon. Lomake täyttöohjeineen löytyy Lomakkeet ja hakemukset – Etelä-Karjalan hyvinvointialue sivulta Huomioithan, että vapaamuotoisessa hakemuksessa tulee ilmoittaa samat tiedot kuin lomakkeessa.
Maksun alentaminen ja perimättä jättäminen koskee vain sosiaalihuollon palveluista määrättyjä laskuja ja terveydenhuollon palveluista henkilön maksukyvyn mukaan määrättyjä maksuja. Muita maksuja ei alenneta eikä jätetä perimättä.
Hakemuksen liitteet ja postitus
Hakemuksen liitteeksi vaaditaan viimeisin esitäytetty veroilmoitus, vahvistettu verotuspäätös tuloverosta, tulotiedot, kuitit, tositteet ja pankin tiliotteet kaikista tileistä kolmelta (3) kuukaudelta sekä mahdollinen Kelan säännöllinen perustoimeentulotukipäätös tulee esittää maksualennusta haettaessa. Tiliotteita ei edellytetä, jos asiakkaalle on myönnetty Kelan säännöllinen perustoimeentulotukipäätös. Viranhaltijalla on oikeus tarkistaa asiakkaan tulotiedot verottajalta, tulorekisteristä ja Kelasta.
Ilmoitathan aina palvelun nimen tai laskun numeron, jota hakemus koskee. Kerro myös mistä alkaen haet muutosta.
Asiakasmaksun alentaminen tai perimättä jättäminen hakemuslomakkeen voi palauttaa myös Ekhvan sähköisen asiointipalvelun kautta (Oma Ekhva). Huomioithan, että täysi-ikäisen henkilön puolesta asioiminen edellyttää Suomi.fi – valtuuksia ”terveydenhuollon asioiden ja sosiaalihuollon asioiden hoito”:
Kirjaudu Oma Ekhvaan ja valitse Oma Ekhvan etusivulta ” täytä lomake”
Valitse ”Hakemus asiakasmaksun alentamiseksi tai perimättä jättämiseksi”.
Kalenterivuoden aikana asiakkaalle aiheutuville asiakasmaksukustannuksille on säädetty maksukatto, joka on 1.1.2025 lukien 762 euroa.
Maksukattokertymän seuranta ja vapaakorttien myöntäminen Ekhvalla:
Palvelunkäyttäjän tulee itse seurata maksuja ja osoittaa maksukaton ylittyminen.
Potilastietojärjestelmä huomioi Ekhvan osalta maksukertymää ja muuttaa laskutusperusteet maksukaton täyttyessä.
Ekhvan ulkopuolisista maksuista tulee toimittaa laskukopiot ja maksukuitit Ekhvan kirjaamoon tai asiakasmaksupisteeseen, jolloin ne lisätään asiakkaan maksukattokertymään.
Maksukattoa laskettaessa otetaan huomioon myös perheen alle 18-vuotiaiden lasten käyttämistä palveluista perittävät maksut, jotka lasketaan yhteen hänen huoltajansa maksujen kanssa huoltajien valinnan mukaan toisen vanhemman maksukertymää laskettaessa.
Tietoja Ekhvan maksuista luovutetaan ulkopuolisille toimintayksiköille vain palvelun käyttäjän suostumuksella.
Ekhvan ulkopuolella myönnetty vapaakortti tulee esittää asioitaessa Ekhvan toimintayksiköissä.
Vapaakortti myönnetään hakemuksesta. Hakemuslomake on saatavana Ekhvan nettisivuilta ja Ekhvan toimipisteistä. Hakemuksen voi hoitaa myös Ekhvan sähköisen asiointipalvelun kautta (Oma Ekhva):
Kirjaudu Oma Ekhvaan ja valitse Oma Ekhvan etusivulta ”Täytä lomake”
Valitse ”Asiakasmaksujen vapaakorttihakemus” tai jos ilmoitat toisen hyvinvointialueen kertymiä valitse ”Maksukattokertymien ilmoitus ja liitteet”
Lähtökohtaisesti tietojen saaminen on maksutonta. Julkisuuslain 34 §:n mukaan maksuja voidaan periä tiedon esille hakemisesta ja asiakirjojen kopioinnista ja tulostamisesta. Maksut eivät saa vaarantaa julkisuusperiaatteen toteutumista, joten niiden on oltava kohtuullisia ja vastata enintään tiedon antamisesta viranomaiselle aiheutuvien kustannusten määrää.
Usein kysytyt kysymykset asiakasmaksuihin liittyen
Etelä-Karjalan hyvinvointialue (Ekhva) perii jatkuvasta ja säännöllisestä kotona annettavasta palvelusta, pitkäaikaisesta ympärivuorokautisesta palveluasumisesta, pitkäaikaisesta laitoshoidosta ja pitkäaikaisesta perhehoidosta maksun, vaikka palvelu keskeytyisi tilapäisesti asiakkaasta johtuvasta syystä.
Jos palvelu kuitenkin keskeytyy yhtäjaksoisesti yli viideksi päiväksi, asiakasmaksua ei peritä viittä päivää ylittävältä ajalta. Jos palvelu keskeytyy hyvinvointialueesta johtuvasta syystä tai siksi, että asiakas on laitoshoidossa, maksua ei peritä myöskään mainitun viiden päivän ajalta. Jos palvelun keskeytys jatkuu koko kuukauden, maksua ei peritä lainkaan. (Asiakasmaksulaki § 10 k)
Ateriapalvelumaksut laskutetaan toteutuman mukaan.
Käytä laskulla olevaa tilinumeroa ja maksuviitettä maksaessasi laskua. Laskun viitenumero on laskussa eräpäivän ja maksettavan summan yläpuolella. Laskussa on ilmoitettu viitenumero, jota tulee käyttää, sillä ilman viitenumeroa tehty maksusuoritus ei kohdistu oikeaan laskuun.
Maksamattomat laskut siirretään perintätoimiston (Intrum Oy) perittäväksi. Erääntyneestä laskusta peritään huomautusmaksu ja korkolain mukainen viivästyskorko. Asiakasmaksut ovat ulosottokelpoisia ilman tuomiota ja päätöstä. Intrum Oy:n kautta tulleet huomautuslaskut tulee maksaa laskulla olevalla viitenumerolla Intrum Oy:n pankkitilille viivästyskorkoineen ja perintäkuluineen.
Voit itse määrittää laskun vastaanottamistavan. Sähköisen laskun vastaanottotapa voi olla e-lasku, suoramaksu tai OmaPosti. Mikäli et ole valinnut sähköistä vastaanottotapaa, saat laskun paperisena.
Hyvinvointialueen laskut kannattaa tilata omassa verkkopankissa e-laskuna. Laskujen lähettäjäksi valitaan Etelä-Karjalan hyvinvointialue. Apua e-laskun käyttöönottoon saat omasta pankistasi.
Suoramaksusopimuksen voit tehdä pankissa. Voit vastaanottaa laskuja myös OmaPostiin. Asetuksista kannattaa valita, että laskut tulevat vain sähköisesti. Näin vähennät kotiin kertyvän paperin määrää. Laskut voi myös maksaa suoraan OmaPostissa.
Miten hoitovuorokausi määritellään? Kuinka monta tuntia asiakkaan tulee olla poliklinikalla tai osastolla, että häneltä veloitetaan kokonainen vuorokausimaksu?
Poliklinikkamaksu on käynti eli kun vastaanotto alkaa niin maksu muodostuu. Sama osastolla, kun on kirjattu sisään. Esimerkiksi jos käynti alkaisi klo 23.30, vuorokauden viimeiseltä puolelta tunnilta menisi yksi hoitopäivämaksu.
Yleisesti tarkastellen perusterveydenhuollossa hoitajakäynnit ovat maksuttomia, samoin mielenterveyspalvelut.
Soittoaika lääkärille maksaa 28,20 €. Kun lääkärikäyntejä on kolme (3 ) täynnä, ei maksua enää veloiteta.
Maksaako asiakas ensin poliklinikkamaksun ja sen lisäksi osastomaksun ensimmäisestä vuorokaudesta eteenpäin vai sisältääkö osastomaksu myös saman päivän aikana toteutuneen poliklinikkamaksun?
Jos asiakas siirretään osastolle välittömästi poliklinikalla suoritetun tutkimuksen jälkeen, poliklinikkamaksua ei peritä, vaan ainoastaan osaston hoitopäivämaksu.
Esimerkkinä hampaan paikkaus, jossa paikka irtoaa hampaasta muutaman viikon sisällä. Onko asiakas oikeutettu tällaisessa tilanteessa ilmaiseen korjaukseen vai joutuuko hän maksamaan käynti- ja toimenpidemaksun uudelleen?
Asiakas voi tehdä muistutuksen Etelä-Karjalan hyvinvointialueen kirjaamoon. Yksikkö ratkaisee maksaako/korvaako.
Laskun loppusumman ollessa alle 100€, on laskun eräpäivää tapauskohtaisesti mahdollisuus siirtää yhden kerran maksimissaan yhdellä kuukaudella.
Laskun loppusumman ollessa 100-500€, on laskun eräpäivää mahdollisuus siirtää yhden kerran maksimissaan kolmella (3) kuukaudella. Asiakkaan kanssa voidaan tehdä maksusuunnitelma laskun maksamisesta useammassa erässä.
Laskun eräpäivän siirtämisestä asiakkaan tulee olla yhteydessä laskuttajaan laskulla olevaan puhelinnumeroon. Eräpäivän jälkeen avoimena olevat laskut siirtyvät perintätoimistolle.
Jos asiakas palaa saman vaivan vuoksi, niin häneltä laskutetaan tässä tapauksessa vain yksi maksu.
Mikäli asiakas asioi vain Etelä-Karjalan hyvinvointialueella niin hän ei tarvitse vapaakorttia. Mutta jos hän tarvitsee sen muualla asioidessaan niin hän saa sen, kun toimittaa maksetut laskut/kuitit laskuista käteiskassapisteeseen ja täyttää hakemuksen. Maksukattoseuranta ja vapaakortti ovat asiakkaan vastuulla. Laskulla on kyllä maininta siitä, mikä kerryttää maksukattoa ja onko maksukatto täyttynyt. Asiakasmaksujen vapaakorttihakemus löytyy Ekhvan verkkosivuilta.
Peru tai vaihda vastaanottoaika tarvittaessa.
Maksu käyttämättä jätetystä peruuttamattomasta ajasta on 56,70 €/krt. Maksu peritään myös muutoin maksuttomista palveluista. Maksua ei peritä alle 18-vuotiailta.
Sairaankuljetusajoneuvolla suoritetusta sairaankuljetuksesta voidaan periä enintään valtioneuvoston asetuksella vahvistetun taksan mukainen maksu. Tämä maksu voidaan periä myös silloin, kun annetun ensihoidon ansiosta potilaan tila on korjaantunut siinä määrin, että kuljetusta hoitopaikkaan ei ole tarvinnut suorittaa.
Sairaankuljetusajoneuvolla suoritetusta sairaankuljetuksesta voidaan periä enintään valtioneuvoston asetuksella vahvistetun taksan mukainen maksu. Tämä maksu voidaan periä myös silloin, kun annetun ensihoidon ansiosta potilaan tila on korjaantunut siinä määrin, että kuljetusta hoitopaikkaan ei ole tarvinnut suorittaa.
Kaikki Suomen Kelan sairasvakuutuspiiriin kuuluvat maksavat sairaankuljetuksen omavastuun 25 € yhteen suuntaan tehdystä matkasta. Jos matkasta on peritty omavastuu, vaikka vuosiomavastuu on täyttynyt, Kela palauttaa maksun automaattisesti asiakkaalle.
Jos käytät verkkopankkia, löydät Ekhvalle maksamasi laskujen kuitit verkkopankkisi tilitapahtumista tai verkkopankista löytyvästä Ekhvan laskusta. Lisäksi löydät maksukattokertymän viimeisimmästä Ekhvan laskusta. Ekhvan laskulta löydät myös puhelinnumeron, josta voit kysyä maksukattokertymästäsi: yhteydenotot puh. 013 339 0750 arkisin klo 9-15 tai [email protected] .
Jos asioit toisen hyvinvointialueen palveluissa, toimita laskukopio ja maksukuitti Ekhvan kirjaamoon tai asiakasmaksupisteen. Huomaathan, että toisen hyvinvointialueen laskukopion ja maksukuitin voit toimittaa myös Ekhvan sähköisen asiointipalvelun OmaEkhvan kautta:
Täytä lomake ja noudata ohjeita
Kirjaudu Oma Ekhvaan ja valitse Oma Ekhvan etusivulta ”Täytä lomake”
Valitse ”Asiakasmaksujen vapaakorttihakemus” tai ”Maksukattokertymien ilmoitus ja liitteet”
Asiakas voi hakea asiakasmaksun alentamista kun hänen toimeentulonsa vaarantuu.
Asiakasmaksun alentamista ja maksun perimättä jättämistä voi hakea ensisijaisesti hakemalla alentamista lomakkeella tai toimittamalla vapaamuotoisen hakemuksen Etelä-Karjalan hyvinvointialueen kirjaamoon. Lomake täyttöohjeineen löytyy asiakasmaksut-sivuilta löytyvästä linkistä. Huomioithan, että vapaamuotoisessa hakemuksessa tulee ilmoittaa samat tiedot kuin lomakkeessa.
Maksun alentaminen ja perimättä jättäminen koskee vain sosiaalihuollon palveluista määrättyjä laskuja ja terveydenhuollon palveluista henkilön maksukyvyn mukaan määrättyjä maksuja. Muita maksuja ei alenneta eikä jätetä perimättä.
Tuloperusteisesta asiakasmaksupäätöksestä lisätietoja antaa asiakasmaksupäätöksen tehnyt henkilö.
Sosiaalihuollon palveluista määrätty maksu ja terveydenhuollon palveluista henkilön maksukyvyn mukaan määrätty maksu on jätettävä perimättä tai sitä on alennettava siltä osin kuin maksun periminen vaarantaa henkilön tai perheen toimeentulon edellytyksiä tai henkilön lakisääteisen elatusvelvollisuuden toteutumista.
Maksun alentamisen ja perimättä jättämisen on oltava ensisijaista toimeentulotukeen nähden.
Maksun alentamista haettaessa edellytetään, että asiakkaalle kuuluvat, asiakasmaksun alentamiseen nähden ensisijaiset Kelan etuudet (kuten takuueläke, hoitotuki ja asumistuki) on haettu.
Voit hakea muutosta asiakasmaksuihin lomakkeella tai vapaamuotoisella kirjallisella hakemuksella. Huomioithan, että vapaamuotoisessa hakemuksessa tulee ilmoittaa samat tiedot lomakkeessa. Hakemuksen voi tehdä asiakas, edunvalvoja, edunvalvontavaltuutettu tai asiakkaan edustaja.
Hakemuksen liitteeksi vaaditaan viimeisin esitäytetty veroilmoitus, vahvistettu verotuspäätös tuloverosta, tulotiedot, kuitit, tositteet ja pankin tiliotteet kaikista tileistä kolmelta (3) kuukaudelta sekä mahdollinen Kelan säännöllinen perustoimeentulotukipäätös tulee esittää maksualennusta haettaessa. Tiliotteita ei edellytetä, jos asiakkaalle on myönnetty Kelan säännöllinen perustoimeentulotukipäätös. Viranhaltijalla on oikeus tarkistaa asiakkaan tulotiedot verottajalta, tulorekisteristä ja Kelasta.
Asiakasmaksun alentamista koskevassa toimeentulon vaarantumista arvioivassa laskelmassa voidaan huomioida harkinnanvaraisia kustannuksia, mikäli asiakkaan ja häneen nähden elatusvelvollisen tulot ja varallisuus eivät riitä niitä kattamaan.
Alentamista koskeva päätös voi olla määräaikainen tai voimassa toistaiseksi.
Lisätietoja antaa asiakasmaksupäätöksen tehnyt henkilö tai palvelua tuottava yksikkö. Hakemus liitteineen toimitetaan Ekhvan kirjaamoon; Valto Käkelän katu 3 C, 53130 Lappeenranta.
Jos haet laskuun tai asiakasmaksupäätökseen alentamista, siirrä tarvittaessa laskun eräpäivää olemalla yhteydessä Ekhvan laskutusta hoitavaan Meitaan, puhelin 013 339 0750 tai [email protected]. Mikäli sinulla on Ekhvan laskuihin suoramaksusopimus, ilmoita eräpäivän siirrosta myös pankkiisi.
Asiakasmaksun alentamista ja maksun perimättä jättämistä voi hakea ensisijaisesti hakemalla alentamista lomakkeella tai toimittamalla vapaamuotoisen hakemuksen Etelä-Karjalan hyvinvointialueen kirjaamoon. Lomake täyttöohjeineen löytyy asiakasmaksut-sivuilta löytyvästä linkistä. Huomioithan, että vapaamuotoisessa hakemuksessa tulee ilmoittaa samat tiedot kuin lomakkeessa.
Hakemuksen liitteeksi vaaditaan viimeisin esitäytetty veroilmoitus, vahvistettu verotuspäätös tuloverosta, tulotiedot, kuitit, tositteet ja pankin tiliotteet kaikista tileistä kolmelta (3) kuukaudelta sekä mahdollinen Kelan säännöllinen perustoimeentulotukipäätös tulee esittää maksualennusta haettaessa. Tiliotteita ei edellytetä, jos asiakkaalle on myönnetty Kelan säännöllinen perustoimeentulotukipäätös. Viranhaltijalla on oikeus tarkistaa asiakkaan tulotiedot verottajalta, tulorekisteristä ja Kelasta.
Maksun alentaminen ja perimättä jättäminen koskee vain sosiaalihuollon palveluista määrättyjä laskuja ja terveydenhuollon palveluista henkilön maksukyvyn mukaan määrättyjä maksuja. Muita maksuja ei alenneta eikä jätetä perimättä.
Tuloperusteisesta asiakasmaksupäätöksestä lisätietoja antaa asiakasmaksupäätöksen tehnyt henkilö.
Asiakasmaksulain 7 c § sisältää ympärivuorokautisen palveluasumisen asiakasmaksun perusteet. Maksu saa olla enintään 85 prosenttia asiakkaan nettokuukausituloista, joista on tehty laissa mainitut vähennykset. Vähennyksistä on säädetty pykälissä 10 c § ja 10 d §.
Mikäli suurempituloinen puoliso on ympärivuorokautisessa palveluasumisessa, hoitomaksu voi olla enintään 42,5 % puolisoiden yhteenlasketuista kuukausituloista. Asiakasmaksun laskelma etenee näin:
Asiakkaan asiakasmaksulain 10 b §:ssä määritellyt tulot (jos asiakkaalla on puoliso, myös puolison tulot selvitetään ja verrataan asiakkaan ja puolison tuloja toisiinsa)
Asiakkaan10 c §:n ja 10 d §:n mukaan huomioitavat kulut ja vähennetään ne tuloista (puolison tuloista tehdään vain 10 c §:n 1. momentin mukaiset vähennykset)
Kerro summa (tulot – vähennykset) 85 %:lla (tai puolisomaksun kohdalla 42,5 %:lla)
Asiakkaan henkilökohtaiseen käyttöön jää vähintään 182 € käyttövara
(Alla oleva taulukko avautuu suurempana sitä klikattaessa, ja voit myös tarvittaessa tulostaa sen avautuvan ikkunan yläreunasta löytyvän kolmen pisteen painikkeen takaa löytyvästä tulosta-painikkeesta.)
Asiakasmaksulain 7 b § sisältää kotihoidon asiakasmaksun perusteet. Vähennyksistä on säädetty pykälissä 10 c § ja 10 g §.
Kuukausituloina otetaan huomioon asiakkaan sekä hänen kanssaan yhteistaloudessa avioliitossa tai avoliitonomaisissa olosuhteissa asuvan henkilön veronalaiset ansio- ja pääomatulot sekä verosta vapaat tulot.
Tehdään tarvittaessa vähennykset bruttotuloista
Asiakkaan10 c §:n ja 10 g §:n mukaan huomioitavat kulut ja vähennetään ne bruttotuloista.
Määritellään kotihoidon kuukausitaulukon (Asiakasmaksulaki 10 e §) mukaan asiakkaan yhteistalouden henkilömäärän mukainen tuloraja sekä maksuprosentti palvelupäätöksellä myönnettyjen palvelutuntien mukaisesti. Kuukausitaulukon löydät Ekhvan Asiakasmaksut-hinnastosta.
Kotihoidon kuukausimaksun laskeminen
Bruttotuloista (tarvittavat vähennykset tehty) vähennetään yhteistalouden mukainen tuloraja (€/ kk) ja kerrotaan erotus maksuprosentilla
(Alla oleva taulukko avautuu suurempana sitä klikattaessa, ja voit myös tarvittaessa tulostaa sen avautuvan ikkunan yläreunasta löytyvän kolmen pisteen painikkeen takaa löytyvästä tulosta-painikkeesta.)
Kotihoidon kuukausimaksun laskeminen, esimerkki
Vammaispalvelujen asiakasmaksut
Vammaispalvelujen asiakasmaksujen muutoksessa toteutetaan siirtymäsäännöstä, joka on voimassa 31.12.2027 asti.
Jos palvelupäätös on tehty vanhojen säännösten mukaan, myös asiakasmaksu määräytyy vanhojen säännösten mukaan niin kauan, kunnes vanha palvelupäätös saatetaan uuden lain mukaiseksi. Jos palvelupäätös tehdään uuden lain perusteella, asiakasmaksu määräytyy myös uusien säännösten mukaan.
Vammaiselle henkilölle myönnetystä palvelusta asiakasmaksu peritään voimassa olevan palvelupäätöksen ja kulloinkin voimassa olleen Ekhvan Asiakasmaksut -hinnaston mukaisesti.
Hallinnoi evästeiden suostumusta
Käytämme evästeitä parantaaksemme käyttökokemustasi. Evästeistä osa on välttämättömiä ja osaa käytetään tilastointitarkoituksiin. Voit lukea lisää yleisistä käyttöehdoista. Voit myös valita Evästeasetukset ja valita mitä evästeitä haluat käyttää.
Toiminnalliset
Aina aktiivinen
Tekninen tallennus tai pääsy on ehdottoman välttämätön oikeutettua tarkoitusta varten, joka mahdollistaa tietyn tilaajan tai käyttäjän nimenomaisesti pyytämän palvelun käytön, tai yksinomaan viestinnän välittämiseksi sähköisen viestintäverkon kautta.
Asetukset
Tekninen tallennus tai pääsy on tarpeen laillisessa tarkoituksessa sellaisten asetusten tallentamiseen, joita tilaaja tai käyttäjä ei ole pyytänyt.
Tilastot
Tekninen tallennus tai pääsy, jota käytetään yksinomaan tilastollisiin tarkoituksiin.Tekninen tallennus tai pääsy, jota käytetään yksinomaan anonyymeihin tilastollisiin tarkoituksiin. Ilman haastetta, Internet-palveluntarjoajasi vapaaehtoista suostumusta tai kolmannen osapuolen lisätietueita pelkästään tähän tarkoitukseen tallennettuja tai haettuja tietoja ei yleensä voida käyttää tunnistamaan sinua.
Markkinointi
Teknistä tallennustilaa tai pääsyä tarvitaan käyttäjäprofiilien luomiseen mainosten lähettämistä varten tai käyttäjän seuraamiseksi verkkosivustolla tai useilla verkkosivustoilla vastaavia markkinointitarkoituksia varten.