• EKKS:n pysäköintitalon hissi on pois käytöstä viikonloppuna 18.–19.10. korjaustöiden vuoksi Read more
  • Influenssarokotukset: Neuvoloiden ja opiskeluterveydenhuollon digitaalinen ajanvaraus on avautunut. Read more
Etusivu » Asiakkuus ja osallisuus » Asiakasmaksut

​Asiakasmaksut

Löydät myös vastauksia usein kysytyistä kysymyksistä sivun alalaidasta.

Sivulta löytyy myös ajantasaiset hinnastot ja lomakkeet.

​Etelä-Karjalan hyvinvointialueen (Ekhva) hoitaa Meidän IT ja talous Oy. Laskuihin liittyvät kyselyt ja tiedustelut palvelupuhelin 013 339 0750.

E-laskun tilaaminen

Voit tilata e-laskun helposti oman verkkopankkisi kautta. Kirjaudu verkkopankkiisi ja etsi valikko tai osio, jossa voit hallita tai tilata e-laskuja. Kun olet löytänyt oikean kohdan, hae laskuttajaksi Etelä-Karjalan hyvinvointialue ja täytä pyydetyt tiedot. Tämän jälkeen voit tehdä e-laskusopimuksen.

Kun e-laskutilaus on tehty ja hyväksytty, saat jatkossa laskut suoraan sähköisesti verkkopankkiisi, jossa voit tarkistaa ja hyväksyä ne ennen maksua.

Alta löydät linkkejä suurimpien pankkien ohjeisiin e-laskun käyttöönotosta.

Nordea (nordea.fi)

Danske Bank (danskebank.fi)

Osuuspankki (op.fi)

S‑Pankki (s‑pankki.fi)

Aktia (aktia.fi)

Säästöpankki (saastopankki.fi)

Valinnanvapauskokeilu 65 vuotta täyttäneille

65 vuotta täyttäneet pääsevät yksityiselle yleislääkärille julkisen perusterveydenhuollon asiakasmaksun hinnalla. Kyseessä on ns. valinnanvapauskokeilu, joka kestää 1.9.2025–31.12.2027. Vallinnanvapauteen liittyvä yksityisen lääkärin vastaanottomaksu ei kerrytä Ekhvan maksukattoa.

Vallinnanvapauteen liittyvä yksityisen lääkärin vastaanottomaksu ei kerrytä perusterveydenhuollon kolmen lääkärin käyntikerran käyntimäärää.

Valinnanvapauskokeilun järjestelyistä ja viestinnästä vastaa Kela.

Katso Kelan verkkosivuilta, mitkä yksityiset lääkäriasemat ovat mukana kokeilussa sekä tarkemmat ohjeet kokeilusta:

Asiakasmaksujen maksaminen

Huomioithan, että käytät laskulla olevaa tilinumeroa ja maksuviitettä maksaessasi laskua. Laskun viitenumero on laskussa eräpäivän ja maksettavan summan yläpuolella. Laskussa on ilmoitettu viitenumero, jota tulee käyttää, sillä ilman viitenumeroa tehty maksusuoritus ei kohdistu oikeaan laskuun.

Voit tilata paperilaskun sijaan laskusi ekologisesti joko e-laskuna pankistasi tai palveluntuottajaltasi, Kivran digipostina tai Omapostin välityksellä.

Erääntyneet maksut

Maksamattomat laskut siirretään perintätoimiston (Intrum Oy) perittäväksi. Erääntyneestä laskusta peritään huomautusmaksu ja korkolain mukainen viivästyskorko. Asiakasmaksut ovat ulosottokelpoisia ilman tuomiota ja päätöstä. Intrum Oy:n kautta tulleet huomautuslaskut tulee maksaa laskulla olevalla viitenumerolla Intrum Oy:n pankkitilille viivästyskorkoineen ja perintäkuluineen.

Tuloperusteiset asiakasmaksut

Tuloperusteisesta asiakasmaksupäätöksestä lisätietoja antaa asiakasmaksupäätöksen tehnyt henkilö.

Täytä tuloselvityslomake asiakasmaksun määritystä varten, kun olet saanut Ekhvan palvelupäätöksen ja sinulle on myönnetty pitkäaikaisen ympärivuorokautisen palveluasumisen, pitkäaikaisen perhehoidon tai pitkäaikaisen laitoshoidon paikka ja kun olet saanut tiedon siitä, mihin yksikköön muutat tai sijoitut.
Täytä tuloselvityslomake myös jos olet saanut palvelupäätöksen jatkuvaan ja säännölliseen kotona annettavaan palveluun (kotihoito).

Tuloselvityslomakkeet löydät Lomakkeet ja hakemukset – Etelä-Karjalan hyvinvointialue. Sivulta löydät myös ”lapsen/nuoren tuloselvityslomakkeen” vammaispalveluiden kodin ulkopuolella järjestettävä lapsen asumisen tuki-palveluun. Vammaispalvelulain 19 §:n mukaisessa kodin ulkopuolella järjestettävä lapsen asumisen
tuen palvelussa olevalta lapselta ja vanhemmilta peritään asiakasmaksu.

Tuloselvityslomakkeen palauttaminen

Tuloselvityslomakkeen voi palauttaa Ekhvan sähköisen asiointipalvelun kautta (Oma Ekhva). Huomioithan, että täysi-ikäisen henkilön puolesta asioiminen edellyttää Suomi.fi – valtuuksia ”terveydenhuollon asioiden ja sosiaalihuollon asioiden hoito:

    1. Kirjaudu Oma Ekhvaan ja valitse Oma Ekhvan etusivulta ”täytä lomake”
    2. Valitse ” tulosidonnaisten asiakasmaksujen tuloselvityslomake sinulle myönnetyn palvelun mukaan”.
    3. Täytä lomake ja noudata ohjeita

    Pitkäaikaisen ympärivuorokautisen palveluasumisen, pitkäaikaisen laitoshoidon ja pitkäaikaisen perhehoidon tuloselvityslomakkeen voit palauttaa myös suojatulla sähköpostilla, johon löytyy ohje alta:

    Tuloselvityslomakkeet alla mainituista palveluista voit lähettää myös postitse:

    Pitkäaikainen ympärivuorokautinen palveluasuminen, pitkäaikaisesta laitoshoito ja pitkäaikainen perhehoito
    Etelä-Karjalan hyvinvointialue
    Asiakasmaksupäätökset
    Valto Käkelän katu 3 C 1 krs.
    53130 Lappeenranta

    Kotihoito (jatkuva ja säännöllinen kotona annettava palvelu)

    Lappeenranta, Lemi, Luumäki, Savitaipale ja Taipalsaari

    Etelä-Karjalan hyvinvointialue
    Asiakasohjausyksikkö/Palvelukoordinaattori
    Kauppakatu 63
    53100 Lappeenranta

    Imatra, Parikkala, Rautjärvi, Ruokolahti

    Etelä-Karjalan hyvinvointialue
    Asiakasohjausyksikkö/Palvelukoordinaattori
    Esterinkatu 10
    55100 Imatra

    Virhe laskutuksessa ja laskua koskeva oikaisuvaatimus

    Laskun oikeellisuuden voi varmistaa ottamalla yhteyttä suoraan yksikköön (esim. poliklinikka, hyvinvointiasema) tai Meitaan puhelimitse puh. 0133390750 tai sähköpostilla [email protected]

    Laskuun tyytymätön voi myös tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Etelä-Karjalan hyvinvointialueen  asiakasmaksuasiantuntija käsittelee ja päättää kaikki oikaisuvaatimukset. Selvät virheet laskutuksessa voidaan korjata heti palveluyksikössä. Laskun eräpäivää siirretään automaattisesti oikaisuvaatimuksen käsittelyn ajaksi.  

    Oikaisuvaatimus on tehtävä 30 päivän kuluessa laskun tiedoksisaannista. Oikaisuvaatimus on toimitettava Ekhvan kirjaamoon viimeistään oikaisuvaatimusajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä klo 15.

    Etelä-Karjalan hyvinvointialue
    Kirjaamo
    Valto Käkelän katu 3
    53130 Lappeenranta
    Sähköposti: [email protected]

    Oikaisuvaatimuksesta on käytävä ilmi; lasku, johon haetaan muutosta, vaatimukset perusteluineen, muutoksenhakijan nimi, kotikunta, postiosoite, puhelinnumero ja sähköpostiosoite, jos päätös voidaan antaa tiedoksi sähköisesti. Oikaisuvaatimusta ei voi tehdä laskusta, joka perustuu päätökseen, jossa maksu on määritelty asiakkaan maksukyvyn mukaan. Myöhästyneet oikaisuvaatimukset jätetään tutkimatta.

    Asiakasmaksun alentaminen tai perimättä jättäminen

    Etelä-Karjalan hyvinvointialueen aluevaltuusto on 28.1.2025 (§ 5) hyväksynyt Asiakasmaksut 2025 -hinnaston, jossa on todettu käytössä olevat periaatteet. Hyväksyttyjen periaatteiden mukaisesti Etelä-Karjalan hyvinvointialueella sosiaalihuollon palveluista määrätty maksu ja terveydenhuollon palveluista henkilön maksukyvyn mukaan määrätty maksu on jätettävä perimättä tai sitä on alennettava siltä osin kuin maksun periminen vaarantaa henkilön tai perheen toimeentulon edellytyksiä tai henkilön lakisääteisen elatusvelvollisuuden toteutumista. Muita asiakasmaksuja ei alenneta eikä jätetä perimättä.

    Tämä tarkoittaa, että tasasuuruiset terveydenhuollon asiakasmaksut (esim. hyvinvointiasemien käyntimaksut, suun terveydenhuollon maksut, poliklinikkakäynnit sekä lyhytaikainen vuodeosastohoito) eivät määräydy potilaan maksukyvyn mukaan, vaan ne peritään Etelä-Karjalan hyvinvointialueen aluevaltuuston 28.1.2025 (§ 5) vahvistaman asiakasmaksuhinnaston ​mukaisesti.

    Mikäli maksu aiheuttaa huolta

    Maksuvaikeuksissa olevaa asiakasta neuvotaan tasasuuruisten terveydenhuollon asiakasmaksujen osalta sopimaan laskulle joko lisämaksuaikaa tai tekemään maksusuunnitelman laskun maksamisesta ottamalla yhteyttä Ekhvan laskutusta hoitavaan Meitaan puh. 013 339 0750, arkisin klo 9.00–15.00. Mikäli taloudellinen tilanteesi huolestuttaa, voit olla yhteydessä Kelaan perustoimeentulotuen selvittämiseksi. Huomioithan, että perustoimeentulotukea on haettava alkuperäisen laskun erääntymiskuukautena.

    Kuinka haetaan asiakasmaksun alentamista?

    Asiakasmaksun alentamista ja maksun perimättä jättämistä voi hakea ensisijaisesti hakemalla alentamista lomakkeella tai toimittamalla vapaamuotoisen hakemuksen Etelä-Karjalan hyvinvointialueen kirjaamoon.  Lomake täyttöohjeineen löytyy Lomakkeet ja hakemukset – Etelä-Karjalan hyvinvointialue sivulta
    Huomioithan, että vapaamuotoisessa hakemuksessa tulee ilmoittaa samat tiedot kuin lomakkeessa.

    Maksun alentaminen ja perimättä jättäminen koskee vain sosiaalihuollon palveluista määrättyjä laskuja ja terveydenhuollon palveluista henkilön maksukyvyn mukaan määrättyjä maksuja. Muita maksuja ei alenneta eikä jätetä perimättä.

    Hakemuksen liitteet ja postitus

    Hakemuksen liitteeksi vaaditaan viimeisin esitäytetty veroilmoitus, vahvistettu verotuspäätös tuloverosta, tulotiedot, kuitit, tositteet ja pankin tiliotteet kaikista tileistä kolmelta (3) kuukaudelta sekä mahdollinen Kelan säännöllinen perustoimeentulotukipäätös tulee esittää maksualennusta haettaessa. Tiliotteita ei edellytetä, jos asiakkaalle on myönnetty Kelan säännöllinen perustoimeentulotukipäätös. Viranhaltijalla on oikeus tarkistaa asiakkaan tulotiedot verottajalta, tulorekisteristä ja Kelasta. 

    Ilmoitathan aina palvelun nimen tai laskun numeron, jota hakemus koskee. Kerro myös mistä alkaen haet muutosta.

    Voit postittaa hakemuksen osoitteella:
    Etelä-Karjalan hyvinvointialueen kirjaamo
    Valto Käkelän katu 3
    53130 Lappeenranta

    Asiakasmaksun alentaminen tai perimättä jättäminen hakemuslomakkeen voi palauttaa myös Ekhvan sähköisen asiointipalvelun kautta (Oma Ekhva). Huomioithan, että täysi-ikäisen henkilön puolesta asioiminen edellyttää Suomi.fi – valtuuksia ”terveydenhuollon asioiden ja sosiaalihuollon asioiden hoito”:

    1. Kirjaudu Oma Ekhvaan ja valitse Oma Ekhvan etusivulta ” täytä lomake”
    2. Valitse ”Hakemus asiakasmaksun alentamiseksi tai perimättä jättämiseksi”.
    3. Täytä lomake ja noudata ohjeita

    Sähköposti: [email protected]
    Toimita arkaluontoiset asiakirjat turvapostipalvelun välityksellä.
    Löydät tarkemmat ohjeet tämän linkin takaa nettisivuiltamme.

    Terveydenhuollon asiakasmaksujen maksukattokäytännöt Etelä-Karjalan hyvinvointialueella

    Kalenterivuoden aikana asiakkaalle aiheutuville asiakasmaksukustannuksille on säädetty maksukatto, joka on 1.1.2025 lukien 762 euroa. 

    Maksukattokertymän seuranta ja vapaakorttien myöntäminen Ekhvalla:

    • ​​Palvelunkäyttäjän tulee itse seurata maksuja ja osoittaa maksukaton ylittyminen.
    • Potilastietojärjestelmä huomioi Ekhvan osalta maksukertymää ja muuttaa laskutusperusteet maksukaton täyttyessä.
    • Ekhvan ulkopuolisista maksuista tulee toimittaa laskukopiot ja maksukuitit Ekhvan kirjaamoon tai asiakasmaksupisteeseen, jolloin ne lisätään asiakkaan maksukattokertymään.
    • Maksukattoa laskettaessa otetaan huomioon myös perheen alle 18-vuotiaiden lasten käyttämistä palveluista perittävät maksut, jotka lasketaan yhteen hänen huoltajansa maksujen kanssa huoltajien valinnan mukaan toisen vanhemman maksukertymää laskettaessa.
    • Tietoja Ekhvan maksuista luovutetaan ulkopuolisille toimintayksiköille vain palvelun käyttäjän suostumuksella.
    • Ekhvan ulkopuolella myönnetty vapaakortti tulee esittää asioitaessa Ekhvan toimintayksiköissä.
    • Vapaakortti myönnetään hakemuksesta. Hakemuslomake on saatavana Ekhvan nettisivuilta ja Ekhvan toimipisteistä. Hakemuksen voi hoitaa myös Ekhvan sähköisen asiointipalvelun kautta (Oma Ekhva):
      1. Kirjaudu Oma Ekhvaan ja valitse Oma Ekhvan etusivulta ”Täytä lomake”
      2. Valitse ”Asiakasmaksujen vapaakorttihakemus” tai jos ilmoitat toisen hyvinvointialueen kertymiä valitse ”Maksukattokertymien ilmoitus ja liitteet”
      3. Täytä lomake ja noudata ohjeita.

    ​Asiakirja​- ja tietopalvelumaksut

    Lähtökohtaisesti tietojen saaminen on maksutonta. Julkisuuslain 34 §:n mukaan maksuja voidaan periä tiedon esille hakemisesta ja asiakirjojen kopioinnista ja tulostamisesta. Maksut eivät saa vaarantaa julkisuusperiaatteen toteutumista, joten niiden on oltava kohtuullisia ja vastata enintään tiedon antamisesta viranomaiselle aiheutuvien kustannusten määrää.​