• Hengitystie-infektiota sairastaville sekä COVID-riskiryhmäläisille suositellaan maskin käyttöä sosiaali- ja terveydenhuollon tiloissa Read more
Etusivu » Artikkelit » Mediatiedotteet » Sosiaali- ja terveydenhuollon asiakasmaksuja on yhtenäistetty valtakunnallisen ohjeen mukaisesti

Sosiaali- ja terveydenhuollon asiakasmaksuja on yhtenäistetty valtakunnallisen ohjeen mukaisesti

, ,

Jos asiakas ei pääse vastaanotolle, tulee vastaanottoaika siirtää tai perua etukäteen

Valtakunnallisen ohjeen mukaisesti asiakasmaksuja tulee hyvinvointialueiden välillä yhtenäistää. Asiakasmaksulain kolmas pykälä määrittelee, että käyttämättömästä terveydenhuollon palvelusta ja sosiaali- tai terveydenhuollon lyhytaikaisen hoito- tai asumispalvelupaikasta tulee asiakkaalta periä maksu. Etelä-Karjalan hyvinvointialueella (Ekhva) maksu käyttämättä jätetystä peruuttamattomasta ajasta on 56,70 € / kerta. Maksu peritään myös muutoin maksuttomista terveydenhuollon palveluista. Laki sosiaali- ja terveydenhuollon asiakasmaksuista (3 §) määrittelee myös, että maksun saa kuitenkin periä vain, jos maksun perimistä ei ole pidettävä kohtuuttomana ja hyvinvointialue on varauksen yhteydessä ilmoittanut mahdollisuudesta periä tässä pykälässä tarkoitettu maksu sekä antanut ohjeet ajan tai paikan peruuttamiseksi ennalta. Maksua ei peritä alle 18-vuotiailta.

– Jotta vastaanottoaikoja jäisi mahdollisimman vähän käyttämättä, perimme käyttämättömästä palvelusta maksun asiakasmaksulain mukaisesti, kertoo asiakasmaksuasiantuntija Eija Palsinajärvi-Äikäs Etelä-Karjalan hyvinvointialueelta.

– Haluamme, ettei maksu käyttämättä jätetystä palvelusta tulisi yllätyksenä ja siksi on hyvä jakaa tietoa asiasta, jatkaa Palsinajärvi-Äikäs.

Perumattomien vastaanottokäyntien taustalla on useimmiten inhimillisiä unohduksia, joista Palsinajärvi-Äikäs kertoo esimerkin:

– Saamme asiakkailta palautetta perumattoman ajanvarauksen maksua selvittäessä, että asiakkaat ovat unohtaneet ottaneensa käyttöön digitaalisen asioinnin (eAsiointi), jonne tieto ajanvarauksesta menee.

Maksu käyttämättä jätetystä palvelusta on otettu myös mielenterveys- ja päihdepalveluissa käyttöön ja sitä sovelletaan kohtuullisuusperiaatteen mukaisesti

Käyttämättä jätetystä palvelusta perittävä maksu on tullut helmikuun 2024 alusta myös mielenterveys- ja päihdepalveluissa käyttöön. Tilanteessa, jossa asiakkaan toimintakyky ja vointi on merkittävästi huonontunut, on inhimillistä, ettei asiakas saata olla kykeneväinen itselleen varattua aikaa perumaan. Tällöin sovelletaan asiakasmaksulain kolmatta pykälää ja sen kohtuullisuusperiaatetta eikä maksua asiakkaalta peritä. Aikuisten monialaisten palvelujen vastuualuejohtaja Tiina Kirmanen toivoo, että asiakkaat hakeutuisivat mielenterveys- ja päihdepalvelujen piiriin ja saapuisivat heille varatulle vastaanotolle:

–  Meidän ammattilaisillemme usein kaikista suurin haaste on päästä tarjoamaan palveluja mielenterveys- ja päihdeongelmien kanssa kamppaileville asiakkaille, jos asiakkaan arjenhallinta on haasteellista. Hoitamattomuus johtaa kuitenkin ongelmien syvenemiseen, ja siksi on tärkeää saada kaikki tukea tarvitsevat asiakkaat hoidon ja palvelujen piiriin.

Lisätietoja:

Eija Palsinajärvi-Äikäs, asiakasmaksuasiantuntija, Etelä-Karjalan hyvinvointialue, puh. 040 655 1050, [email protected]

Tiina Kirmanen, vastuualuejohtaja, Aikuisten monialaiset palvelut, Etelä-Karjalan hyvinvointialue, puh. 040 561 3627, [email protected] 

Milloin käyttämättä jätetystä palvelusta peritään maksu?

Asiakkaalta peritään 56,70 euron maksu seuraavissa tapauksissa:

  1. Asiakas tai hänen edustajansa on varannut vastaanottoajan terveydenhuollon palveluihin tai sosiaali- tai terveydenhuollon lyhytaikaisen hoito- tai asumispalvelupaikan. Asiakas ei ole ennalta perunut varattua vastaanottoaikaa tai palvelupaikkaa, vaan hän on jättänyt saapumatta vastaanotolle tai asianomaiseen yksikköön.
  2. Asiakas jättää saapumatta vastaanotolle tai lyhytaikaiseen hoito- tai asumispalveluun, jonka Etelä-Karjalan hyvinvointialue on asiakkaan tai tämän edustajan aloitteesta varannut asiakkaalle. Tällöin maksun periminen edellyttää lisäksi, että asiakkaalle on ilmoitettu varatusta ajasta, ohjeet on annettu kirjallisesti ja asiakasta tai tämän edustajaa on muistutettu asiakkaalle varatusta ajasta tai paikasta. Hyvinvointialue käyttää yleisesti tekstiviestimuistutusta.

Maksun saa kuitenkin periä vain, jos maksun perimistä ei ole pidettävä kohtuuttomana. Maksun perimistä sekä ajan tai paikan peruuttamista koskevat tiedot on annettava siten, että asiakas riittävästi ymmärtää niiden sisällön. Maksua ei saa periä alle 18-vuotiaalta asiakkaalta.

Customer service