• Keskussairaalan edessä oleva pysäköintialue on pois käytöstä 18.–19.4.2024 Read more
  • Hengitystie-infektiota sairastaville sekä COVID-riskiryhmäläisille suositellaan maskin käyttöä sosiaali- ja terveydenhuollon tiloissa Read more
Etusivu » Hyvinvointialue » Tietoa meistä » Yhteistyö ja kumppanit » Sote-alan yksityiset palveluntuottajat » Palvelusetelituottajaksi hakeutuminen

Palvelusetelituottajaksi hakeutuminen

Palveluseteli on vaihtoehtoinen tapa järjestää Etelä-Karjalan hyvinvointialueen järjestämisvastuulla olevia sosiaali- ja terveydenhuollon palveluja.

Palveluseteli

Palvelusetelin käyttöä säätelee laki sosiaali- ja terveydenhuollon palvelusetelistä (569/2009). Palvelusetelilakia sovelletaan ainoastaan yksityisten sosiaali- ja terveyspalvelujen hankkimiseksi. Palvelusetelituottajan voi valita Palse.fi -portaalin palveluntuottajaluettelosta.
Lisätietoa palvelusetelistä löytyy Kuntaliiton sivulta.

Huomioi, että yrityksen tulee olla palvelusetelituottajaksi hakeutuessa liittyneenä Luotettava Kumppani- palveluun.

Palveluseteleiden sääntökirjat

Palveluntuottajaksi hakeutuvan täytyy tutustua palvelusetelin sääntökirjan  yleiseen- ja palvelukohtaiseen osaan. Sääntökirjoissa  kerrotaan yksityisen sosiaali- ja/tai terveyspalveluntuottajan oikeuksista ja velvollisuuksista, joihin täytyy sitoutua kun yritys hyväksytään palvelusetelillä järjestettävien palveluiden tuottajaksi. Toimintaohjeessa kuvataan myös palveluseteliasiakkaiden sekä Etelä-Karjalan hv-alueen oikeuksia ja velvollisuuksia.

Palvelusetelituottajahakemus täytetään Palse.fi- sivustolla. Hakemuksen täyttäminen edellyttää portaaliin rekisteröitymistä ja kirjautumista. Hakemus tulostetaan ja palautetaan allekirjoitettuna Etelä-Karjalan hyvinvointialueen kirjaamoon.

Etelä-Karjalan hyvinvointialueen kirjaamo
Valto Käkelän katu 3 c (1 kerros)
53130 Lappeenranta
Salassa pidettäviä tietoja tai asiakirjoja ei tule lähettää sähköpostilla
[email protected]

Turvallisuussopimus palvelusetelipalvelut

Palveluseteliyritysten tulee tehdä turvallisuussopimus Etelä- Karjalan hyvinvointialueen kanssa. Hakeutumisen yhteydessä palveluntuottajalta pyydetään allekirjoitettu turvallisuussopimus  allekirjoitettavaksi. Allekirjoitettu turvallisuussopimus postitetaan E-K hyvinvointialueen kirjaamoon. Turvallisuussopimuksen allekirjoittaa palvelupäällikkö tai hallintojohtaja, mikäli tuottaja toimii samanaikaisesti useamman setelin palveluntuottajana. 

Palveluntuottajan seloste henkilötietojen käsittelytoimista

Palveluntuottajan tulee laatia seloste henkilötietojen käsittelytoimista alla olevan lomakkeen mukaisesti.

Palveluntuottaja laatii pyydettäessä raportin, josta tulee ilmetä, kuinka lainsäädäntöä ja tietosuojaperiaatteita on noudatettu. Raportissa tulee olla vähintään seuraavat tiedot: tietoturvallisuustoimenpiteet EU:n tietosuoja asetuksen 32 artiklan mukaisesti, ohjelmistoturvallisuus ja jatkuvuuden varmistaminen, tietoturvapoikkeamat (lukumäärä, aiheet/syyt ja tehdyt korjaustoimenpiteet sekä tieto, onko toimenpiteet loppuun suoritettu ja mitkä ovat keskeneräisiä ja näiden valmistumisajankohta).

Tietoturvaloukkausten ilmoittaminen tulee tehdä annettujen ohjeiden mukaan 24 tunnin kuluessa tapauksen ilmi tulemisesta. Alla ohjeet tietoturvaloukkausten ilmoittamisesta ja käsittelystä.

Rekisterinpito
Palvelusetelipalvelussa syntyvät asiakas- tai potilasasiakirjat

Etelä-Karjalan hyvinvointialue on palvelusetelillä järjestettävissä palveluissa syntyvien asiakas- tai potilasasiakirjojen rekisterinpitäjä (Tietosuojalaki 1050/2018 ). Palveluntuottajan täytyy toimittaa palvelusetelipalvelun yhteydessä syntyneet asiakas-ja potilasasiakirjat hyvinvointialueen arkistoon palvelusetelien sääntökirjan yleisen osan ohjeistuksen mukaisesti. Suositeltava palautusväli on kerran vuodessa. Luovutuksesta laaditaan siirtoluettelo, johon kirjataan seuraavat asiat:

  • luovuttava yksikkö ja yhteyshenkilö
  • luovutettava aineisto (nimi, henkilötunnus)
  • luovutuksen syy ​
  • luovutettavan aineiston kokonaismäärä
  • päiväys ja allekirjoitus

Palveluntuottajakanava

Hyväksytty palvelusetelituottaja voi soittaa kiireettömissä asiakkaan terveyden/sairauden hoitoon liittyvissä asioissa Etelä- Karjalan hyvinvointialueen palveluntuottajakanavaan. Palvelukanavan numeron ja ohjeet saa hyvinvointialueen valvonta- asiantuntijalta.
Numero on tarkoitettu vain palveluntuottajien käyttöön.

Customer service