Usein kysytyt kysymykset
Olemme koonneet tälle sivulle vastauksia usein kysyttyihin kysymyksiin eri aihealueilta.
Miten hoitovuorokausi määritellään? Kuinka monta tuntia asiakkaan tulee olla poliklinikalla tai osastolla, että häneltä veloitetaan kokonainen vuorokausimaksu?
Poliklinikkamaksu on käynti eli kun vastaanotto alkaa niin maksu muodostuu. Sama osastolla, kun on kirjattu sisään. Esimerkiksi jos käynti alkaisi klo 23.30, vuorokauden viimeiseltä puolelta tunnilta menisi yksi hoitopäivämaksu.
Yleisesti tarkastellen perusterveydenhuollossa hoitajakäynnit ovat maksuttomia, samoin mielenterveyspalvelut.
Soittoaika lääkärille maksaa 20,60€ (päivitetty 29.3.2022). Kun lääkärikäyntejä on kolme (3 ) täynnä, ei maksua enää veloiteta.
Maksaako asiakas ensin poliklinikkamaksun ja sen lisäksi osastomaksun ensimmäisestä vuorokaudesta eteenpäin vai sisältääkö osastomaksu myös saman päivän aikana toteutuneen poliklinikkamaksun?
Jos asiakas siirretään osastolle välittömästi poliklinikalla suoritetun tutkimuksen jälkeen, poliklinikkamaksua ei peritä, vaan ainoastaan osaston hoitopäivämaksu.
Esimerkkinä hampaan paikkaus, jossa paikka irtoaa hampaasta muutaman viikon sisällä. Onko asiakas oikeutettu tällaisessa tilanteessa ilmaiseen korjaukseen vai joutuuko hän maksamaan käynti- ja toimenpidemaksun uudelleen?
Asiakas voi tehdä muistutuksen Eksoten kirjaamoon. Yksikkö ratkaisee maksaako/korvaako.
Alle 100 euron ei myönnetä maksuaikaa. Lasku voidaan maksaa useammassa erässä sovitusti käyttäen samaa viitenumeroa, mutta sitä ei jaeta useaan eri laskuun. Laskun maksuun liittyvissä kysymyksissä voi soittaa laskusta löytyvään puhelinnumeroon.
Jos asiakas palaa saman vaivan vuoksi, niin häneltä laskutetaan tässä tapauksessa vain yksi maksu.
Kun hänen toimeentulonsa vaarantuu. Hakemuslomake on Eksoten nettisivuilla. Eksotessa ei enää ole tasamaksuista tehtävää alennusta tai vapautusta.
Mikäli asiakas asioi vain Eksotessa niin hän ei tarvitse vapaakorttia. Mutta jos hän tarvitsee sen muualla asioidessaan niin hän saa sen, kun toimittaa maksetut laskut/kuitit laskuista käteiskassapisteeseen ja täyttää hakemuksen. Maksukattoseuranta ja vapaakortti ovat asiakkaan vastuulla. Laskulla on kyllä maininta siitä, mikä kerryttää maksukattoa ja onko maksukatto täyttynyt. Asiakasmaksujen vapaakorttihakemus löytyy Eksoten verkkosivuilta.
- Kirjaudu eAsiointiin sivun oikeasta ylälaidasta klikkaamalla Kirjaudu asiointipalveluun -painiketta
- Tunnistaudu verkkopankkitunnuksilla, sähköisellä henkilökortilla tai mobiilivarmenteella
- Hyväksy sähköisen asioinnin sopimus
- Lisää omiin tietoihin puhelinnumero ja sähköpostiosoite. Sähköpostilla tai tekstiviestillä ei lähetetä potilastietoja, vaan ilmoitus eAsiointiin tulleesta viestistä.
Tarkemmat ohjeet kirjautumiseen ovat ohjeessa.
Jotta kirjeet tulevat jatkossa paperipostina, on sähköisen asioinnin sopimus lopetettava. Käyttäjä voi itse lopettaa sopimuksen seuraamalla alla olevia ohjeita, jos vahva tunnistautuminen edelleen onnistuu
- Kirjaudu eAsiointiin
- Klikkaa sivun oikeassa ylälaidassa olevaa käyttäjän nimeä ja valitse “Omat tiedot”
- Selaa sivun alalaitaan, ja klikkaa “Lopeta sähköisen asioinnin sopimus”.
- Jatkossa kirjeet tulevat paperipostina.
Jos vahva tunnistautuminen ei enää ole mahdollista, ota yhteyttä [email protected]
Hyvis -alustalla toimiva asiointipalvelu on käytössä usealla eri alueella, alueet näet Hyviksen etusivulta. Eri alueiden digipalvelut eroavat hieman toisistaan ja toistaiseksi asiointi on mahdollista vain yhdellä alueella kerrallaan.
Voit vaihtaa asiointialueen kirjautumisen yhteydessä. eAsiointi tarkistaa tunnistautuessa, ovatko osoitetietosi muuttuneet ja ehdottaa tarvittaessa asiointialueen vaihtoa.
- Jos palvelu ehdottaa oikein uutta asiointialuetta, laita ruksi ruutuun “Älä näytä tätä näkymää enää” ja pääset jatkamaan palvelun käyttöä uudella alueella.
- Jos nykyinen osoitetietosi ei kuulu ehdotettuun alueeseen, valitse itse listalta uusi alue ja klikkaa “Älä näytä tätä näkymää enää”, jolloin palvelu muistaa valitsemasi alueen jatkossa.
Vaihtaessasi asiointialuetta sinut kirjataan ulos järjestelmästä alueenvaihdon viimeistelemiseksi. Aluetta voi vaihtaa vasta sen jälkeen, kun henkilötiedot löytyvät uuden alueen potilastietojärjestelmästä. Jos vaihto ei onnistu, ota yhteyttä [email protected].
Samat ohjeet toimivat myös silloin, jos muutat pois Etelä-Karjalasta alueelle, jossa käytetään Hyvis -pohjaista asiointipalvelua.
eAsiointia ei voi käyttää, jos itsellä on turvakielto. Alle 10 -vuotiaan lapsen puolesta ei myöskään voi asioida, jos lapsella tai jollakulla muulla huoltajista on turvakielto.
Voit käyttää eAsiointia, jos henkilötietosi löytyvät Etelä-Karjalan hyvinvointialueen potilastietojärjestelmästä. Kirjaudu eAsiointiin ja lue tarkasti alueen valintaan liittyvät ohjeet.
Kesäasukkaat tai muut alueella pidempään oleskelevat:
Täytä Lomakkeet ja hakemukset sivulta löytyvä ilmoitus terveysaseman valinnasta ennen eAsioinnin käyttöä.
- Varmista, että käytössäsi on selaimen uusin versio ja päivitä se tarvittaessa
- Tyhjennä selaimen välimuisti
- Kokeile vaihtaa selainta, esim. Chrome, Edge
Etkö löytänyt vastausta kysymykseesi? Voit lähettää kysymyksesi sähköpostilla osoitteeseen [email protected]